Sibelius-museon syksy tarjoaa kulttuurien kohtaamisia sekä kokeellisen musiikin pioneerin ensimmäisen Suomen esiintymisen – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

03.09.2024

Sibeliusmuseum, logo

Syksy on musiikin juhlaa Turun Sibelius-museossa. Sibelius-salissa konserttivieraat pääsevät nauttimaan niin klassisen musiikin mestariteoksista, uudesta kansanmusiikista kuin New Yorkin 60-luvun taidepiireistä ponnistavan Charlemagne Palestinen ensimmäisestä Suomen esiintymisestä.

Fredagar på Sibbe -konsertissa Songs We Carry 13. syyskuuta brittiläinen laulaja ja multi-instrumentalisti Ana Silvera ja palestiinalainen säveltäjä, oud-virtuoosi ja laulaja Saied Silbak yhdistävät konserttinsa aikana sefardijuutalaisen ja arabimusiikin perinteet, luoden siten voimakkaan kulttuurisen kokemuksen.

New Yorkin 60-luvun taidepiireistä ponnistava taiteilija ja kokeellisen musiikin pioneeri Charlemagne Palestine esiintyy ensimmäistä kertaa Suomessa Fredagar på Sibbe -konsertissa 20. syyskuuta. Konsertti järjestetään yhteistyössä Museum of Soundin kanssa, ja se juhlistaa myös Palestinen 50-vuotta täyttävää Strumming Music -teosta. Konsertti tuo esiin hänen ekspressionistisen tyylinsä, jossa pianosta syntyvät drone-äänet muodostavat veistoksellisen kokonaisuuden. Pehmoleluilla ja tekstiileillä koristeltu flyygeli luo Sibelius-saliin installaatiomaisen vaikutelman.

Jean Sibeliuksen ainoa pianokvintetto palaa Turkuun alkuperäisessä asussaan 12. lokakuuta. Esitykseen sisältyy myös teoksen alkuperäisestä käsikirjoituksesta löytyvä kuudes osa. Tutkija Anna Pulkkis johdattaa kuulijat teoksen taustoihin, ja tämä ainutlaatuinen esitys tarjoaa uuden näkökulman Sibeliuksen varhaiseen tuotantoon.

Harmonikkataiteilija Maria Kalaniemi ja pianisti Timo Alakotila tuovat Sibelius-museoon suomalaisen uuden kansanmusiikin helmiä 23. lokakuuta. Kaksikon pitkä yhteistyö ja saumaton musiikillinen vuorovaikutus kuuluvat heidän omissa sävellyksissään sekä raikkaissa sovituksissaan suomalaisista kansanmusiikin klassikoista.

”Syksyllä saamme nauttia korkeatasoisesta musiikista Sibelius-salin betonibrutalistisessa miljöössä. Erityisesti Ana Silveran ja Saied Silbakin yhteiskonsertti on nykyisessä polarisoituneessa maailmanpoliittisessa tilanteessa hyvinkin ajankohtainen. Tässä konsertissa kaksi eri kulttuuritaustaista muusikkoa yhdistelevät omia ja lainattuja perinteitä kiehtovaksi yhdistelmäksi osoittaen miten musiikki yhdistää ihmisiä. On myös suuri kunnia saada kokeellisen musiikin legendan Charlemagne Palestinen ensimmäinen Suomen konsertti juurikin Sibelius-museoon”, Sibelius-museon kulttuurituottaja Johannes Juva kertoo.

ÅU200-juhlanäyttely jatkuu Turun päivään, 15. syyskuuta, asti. Lokakuussa Sibelius-museossa avautuu uusi näyttely, joka esittelee erään suomalaisen musiikkielämän todellisen moniottelijan.

Tiedot kaikista syksyn konserteista löytyvät Sibelius-museon verkkosivuilta. Lippupisteen kautta myytäviin lippuihin lisätään palvelumaksu.

Sibbe Live!: Grieg & Sibelius
4.9. 19:00–20:00

Fredagar på Sibbe: Songs We Carry
13.9. 19:00–20:00