Frequencies – Taajuuksia
Titanik A.i.R. X Sibbe Atrium
Uppoudu kokeellisen musiikin kiehtovaan maailmaan! Frequencies – Taajuuksia tuo Sibbe Atriumiin viisi kansainvälistä äänitaiteilijaa Titanik A.i.R. -taiteilijaresidenssistä. Tapahtuma on maksuton.
Frequencies – Taajuuksia on ääniaaltojen täyttämä olohuone, josta turkulaiset ja Turussa vierailevat voivat nauttia ilmaiseksi huhti-lokakuun ajan. Sibelius-museon atriumpihan ikoninen, brutalistinen arkkitehtuuri avautuu jälleen yleisölle ja resonoi lumoavan äänitaiteen sekä tuoreen taiteellisen tutkimuksen kanssa.
Tervetuloa kuuntelemaan, kuljeksimaan ja rentoutumaan Turun uusien taajuuksien parissa!
Frequencies – Taajuuksia on Titanik A.i.R. -taiteilijaresidenssin ja Sibelius-museon uusi yhteishanke. Rahoittajana toimii Suomen Kulttuurirahasto.
Ohjelma
16.4.-Juhannus: Mareike Dobewall: I wonder what spring sounds like
16.7.–3.8. Chanelle Allesandre: Grief is a dream
13.8–7.9 Leyya Mona Tawil: what mountains can’t carry
17.9–5.10 Andrea Lim: All The Ghosts I Know Are Women
Lokakuu: Shakeeb Abu Hamdan
Titanik A.i.R. on tuonut kansainvälisiä äänitaiteilijoita Turkuun jo yli vuosikymmenen ajan. Titanik A.i.R. on ainoa äänitaiteen residenssiohjelma Suomessa ja yksi harvoista Pohjoismaissa, ja sitä ylläpitää taiteilijayhdistys Arte ry nykytaidegalleriansa Titanikin yhteydessä. Ohjelma antaa taiteilijoille aikaa kokeilla ja tutkia, ja samalla se luo uusia yhteyksiä paikallisessa ympäristössä ja kulttuurikentällä. Yhteistyö Sibelius-museon kanssa tarjoaa mahdollisuuden pohtia, tuntea ja oppia eri puolilta maailmaa saapuvan laadukkaan äänitaiteen parissa.
Sibelius-museo on Suomen laaja-alaisin musiikkimuseo. Sen näyttelytoiminta esittelee museon soitinkokoelmia, kiertonäyttelyitä sekä erilaisia musiikkikulttuureja edustavia kokoelmia, unohtamatta Suomen tunnetuinta säveltäjää Jean Sibeliusta. Lisäksi museossa järjestetään audiovisuaalisia näyttelyitä, joihin lukeutuu myös Frequencies – Taajuuksia. Museorakennus on 1960-luvun Suomen omaperäisimpiä modernistisia luomuksia, ja se on mukana Docomomon Suomen modernin arkkitehtuurin merkkiteosten listalla. Moninaiset musiikin alalajit elävät Sibelius-museossa rinnakkain. Museo on osa Åbo Akademin säätiötä.
Hankkeen visuaalisen ilmeen on suunnitellut Nadiye Koçak.
Taiteilijat
Mareike Dobewall
Mareike Dobewall on ohjaaja, lavastaja, muusikko ja säveltäjä. Hän on työskennellyt elokuvan, teatterin, tanssin, musiikin ja installaatioiden parissa, ja viime vuosina hän on keskittynyt äänen ominaisuuksiin live-esityksissä. Vuonna 2021 Dobewall valmistui tohtoriksi Tukholman taideyliopiston Performative and Media Based Practices -ohjelmasta erikoistuen oopperaan väitöskirjallaan Voicelanding – exploring the scenographic potential of acoustic sound in site-sensitive performance.
Dobewall kuuluu Society for Artistic Research -järjestöön, joka edistää taiteellisen tutkimuksen käytäntöjä akateemisissa instituutioissa ja niiden ulkopuolella. Lisäksi hän toimii International Alliance for Women in Music- ja Konstmusiksystrar-verkostoissa. https://www.mareikedobewall.com/
Chanelle Allesandre
Chanelle Allesandre Bergeron kirjoittaa runoutta ja proosaa, säveltää tilallisia ja improvisoituja äänimaisemia, tekee kukkaisuutteita ja kuvaa 35-millisiä filmikuvia. Hän on vannoutunut vaalimaan luovan yhteistyön ja riskinottamisen muodostamaa kudosta taiteellisessa yhteisössään. Bergeron on työskennellyt tiiviisti muun muassa suomalaisen taiteilija-ohjaajan Lotta Petronellan kanssa. Tällä hetkellä hän asuu Quinnipiac-joen varrella New Havenissa, Connecticutissa. https://www.chanelleallesandre.com/
Leyya Mona Tawil
Leyya Mona Tawil on syyrialainen, palestiinalainen ja amerikkalainen taiteilija, kuraattori ja kulttuuriaktivisti. Esiintyjänä hän työskentelee äänen, tanssin ja hybridiperformanssin parissa. Tawilin teoksia on esitetty Yhdysvalloissa, Euroopassa, Venäjällä ja Lähi-idässä.
Tawil toimii Live In America -festivaalin ja Southern Exposure Galleryn kuraattorina, ja vuonna 2020 hän oli ISSUE Project Roomin Suzanne Fiol Curatorial Fellow osana NOMADIC SIGNALS -sarjaa. Vuonna 2024 Tawil oli vierailevana kuraattorina Arab American National Museumissa (Dearborn). Hän työskentelee myös Al Busta’s Seeds of Culture -järjestössä (Philadelphia) ja on TAC Temescal Arts Centerin (Oakland) sekä kokeellisen SWANA diasporan ja sen liittolaisalustan Arab.AMP:n perustajajäsen.
what mountains can’t carry (mitä vuoret eivät jaksa kantaa)
Leyya Mona Tawilin ääniteos koostuu sarjasta katoavia tekstejä, jotka on kirjoittanut Gazan kansanmurhan aikana elänyt toimittaja. Tekstit kuullaan Tawilin äänellä, ja niihin on kudottu drone-äänimaisemia, liikkeiden jälkiä sekä viallisia radiosignaaleja. Teos on muotoiltu nelikanavaiseksi ääniympäristöksi Sibelius-museon Atriumiin. Viestinnän katkeaminen ja kamppailu kerronnasta luovat jännitteisen äänimatkan, jota hiljaisuus muokkaa. Laulut ilmestyvät ja katoavat, kuin tuulessa.
Andrea Lim
Andrea Lim on singaporelaissyntyinen luova tuottaja, monialainen taiteilija ja kokeellinen viulisti, jota kiinnostavat taidelähtöiset aloitteet sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolesta. Tällä hetkellä hän asuu Bidjigal-maalla Australian Sydneyssä. Hänen työnsä perustana ovat kuunteleminen, pohdiskelu ja identiteettien monimutkaisuus.
Lim toimi CuriousWorksin luovana johtajana 2020–21, kunnes luopui tehtävästä keskittyäkseen musiikillisen ja taiteellisen työnsä kehittämiseen ja uudelleenmuotoiluun. The Center on Contemporary Art Seattle, CuriousWorks ja Sydneyn oopperatalon Homelands Tour lukeutuvat tahoihin, joiden kanssa hän on työskennellyt ja joille hän on tuottanut ohjelmistoa. andrealimyz.com
All The Ghosts I Know Are Women, 2025
Ääni-installaatio | Kesto: 11:49 min.
17.9.-5.10.2025
All The Ghosts I Know Are Women kyseenalaistaa aasialaisen feminiinisyyden – sen näkyvyyden tai näkymättömyyden – ja haastaa käsitystä aasialaisista naisista passiivisina olentoina, joita on syytä pelätä vasta, kun nämä eivät enää ole kuolevaisia. Teoksen lähtökohtana ovat kansanperinteen kertomukset 女鬼 ja Pontianak, joista se ammentaa ja joita se horjuttaa. Näiden tarinoiden naiskummitukset asemoituvat teoksessa feministisiksi oikeudenmukaisuuden symboleiksi. Samalla esiin nousee kysymyksiä etiikasta, moraalista, feminism(e)istä ja hierarkioista vallitsevassa yhteiskunnallis-poliittisessa ilmapiirissä.
Graafisen sävellyksen pohjana ovat Singaporen Telok Blangah Hill Parkin paikkasidonnaiset äänet. Tuloksena on moniosainen sävellys ja improvisaatio vahvistetulle viululle, perkussioille, esineille ja puhutulle tekstille. Teoksen perustana on teema ja variaatio Dayung Sampanista.
All The Ghosts I Know Are Women on osin äänimaisema, osin runo ja osin alkusoitto teoksen live-esitetylle versiolle.
Scoring – Improvisation Lab x Artist Process Talk
28.9.2025
klo 14.00
Kesto 1h
Tapahtumassa taiteilija avaa All The Ghosts I Know Are Women -teoksen syntyprosessia ja luovaa työskentelyään. Aiheena on yksinkertainen graafinen nuottikirjoitus, joka luo väylän instrumenttien, äänen tai esineiden improvisaatio- ja tekstuurisoundien tutkiskeluun.
Osallistujat pääsevät havainnoimaan ympäristöään, luomaan nuottikirjoituksia ja improvisoimaan yhdessä välineinään soittimet, äänet tai esineet.
Kenelle:
Laboratorio on suunnattu taiteilijoille ja muusikoille, jotka ovat avoimia äänikokeiluille ja improvisoinnille. Se on ihmisille, joita kiinnostavat yhteydet muihin ja yhteistyö. Sanomme ’kyllä’ kompuroinnille, typerälle ololle ja yrittämiselle siitä huolimatta, osittain muodostuneille ideoille, prosessille. Sanomme ’ei’ itsen ja muiden tuomitsemiselle, oikealle ja väärälle, hyvälle ja pahalle.
Huomioitavaa:
-Voit tuoda mukanasi akustisia soittimia, käyttää ääntäsi ja/tai hyödyntää esineitä improvisoinnin pohjana
-Elektronista ääntä varten ei ole laitteistoa
-Mukaan mahtuu 10 osallistujaa
Ilmoittaudu täällä!
Shakeeb Abu Hamdan
Shakeeb Abu Hamdan on Libanonissa ja Ranskassa asuva taiteilija, muusikko ja ääniteknikko. Hänen praktiikkansa sijoittuu nykytaiteen ja kokeellisen sarjakuvan välimaastoon, ja sen aineksia ovat historiallisten narratiivien rakentumiseen liittyvät piirrokset, löytyneet kuvitukset ja tekstit. Hänen työhönsä äänen parissa kuuluvat esiintyminen (instrumentteina pääasiassa rummut, lyömäsoittimet ja elektroniikka), kokeellinen sävellystyö sekä elokuvien äänisuunnittelu.
Abu Hamdan on vuosia ollut aktiivisesti mukana Iso-Britannian DIY-musiikkiyhteisöissä. Hän on soittanut kokeellisissa rock- ja punk-yhtyeissä ja pyörittänyt Ouse-levystudiota ja -levymerkkiä sekä C&R-kollektiivia ja -yhtiötä. Lisäksi hän on järjestänyt Leedsissä kokeellisen musiikin Total Inertia -festivaalia. https://shakeebabuhamdan.com/
