Nayab Noor Ikram - Waves of Waves – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Nayab Noor Ikram – Waves of Waves

Ahvenanmaalaisen kuvataiteilija Nayab Noor Ikramin näyttely on esillä 14. huhtikuuta alkaen Sibelius-museossa. Waves of Waves on hänen ensimmäinen museossa järjestettävä yksityisnäyttelynsä Suomessa. Näyttely tutkii kulttuuri-identiteettiä huolenpidon, leikin ja jännitteiden kautta yhteiskunnan eri yhteyksissä video- ja ääni-installaatioiden välityksellä. Näyttely on esillä syyskuun 3. päivään saakka.

Valosuunnittelu, Kristian Palmu, lasimuotoilu Jarl Hohenthal, äänisuunnittelu Tytti Arola. Näyttelyä ovat tukeneet TAIKE, Suomen kulttuurirahasto, Svenska kulturfonden ja Turun kaupunki.

Nayab Noor Ikram (s. 1992) on Ahvenanmaalta kotoisin oleva pakistanilaistaustainen valokuvaaja ja kuvataiteilija, joka asuu Turussa. Ikram työskentelee käsitteiden parissa, jotka käsittelevät välillisyyden tunnetta, kulttuuri-identiteettiä, kollektiivista muistia ja post-internetiä. Hän tutkii käsitteitä symboliikan, rituaalien ja abstraktien muotojen kautta.

Ikram on suorittanut valokuvaukseen erikoistuneen medianomin tutkinnon ammattikorkeakoulu Noviassa Pietarsaaressa. Hänellä on ollut useita yksityisnäyttelyitä ja hän on osallistunut ryhmänäyttelyihin, joissa hänen teoksiaan on viime aikoina ollut esillä mm. Helsingin taidemuseossa (2023), Gerðarsafnissa (Islanti, 2022), Ahvenanmaan taidemuseossa (AX, 2022), Mäntän kuvataideviikoilla (2021), Västeråsin taidemuseossa (Ruotsi, 2020-2021) ja Europarlamentissa (Belgia, 2020). Vuonna 2019 hänelle myönnettiin Svenska kulturfondenin kulttuuripalkinto Suomessa ja vuonna 2022 Anna-Lena Dreijerin taiderahaston taidepalkinto Ahvenanmaalla.

Näyttelyyn on mahdollista tutustua kesän aikana myös itsensä taiteilijan johdatuksella. Lyhyet n. 15 min taiteilijatapaamiset sisältyvät museon pääsylipun hintaan ja ne järjestyvät englanniksi tai ruotsiksi tarpeen mukaan.

Taiteilijatapaamiset aina klo 15.00 seuraavina päivinä:

to 20.7.
to 27.7.