Nayab Noor Ikram - Waves of Waves – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Nayab Noor Ikram – Waves of Waves

Med början den 14 april 2023 ställer Nayab Noor Ikram, visuell konstnär från Åland, ut i Sibeliusmuseum. Den samtida konstutställningen Waves of Waves är hennes första museala separatutställning i Finland. Utställningen utforskar den kulturella identiteten genom omsorg, lek och spänning som ses i olika relationer i samhället genom film- och ljudinstallationer. Utställningen pågår till 3 september 2023.

Ljusdesign, Kristian Palmu, glasdesign, Jarl Hohenthal, ljuddesign Tytti Arola. Med understöd från Centret för konstfrämjandet (TAIKE), Suomen Kulttuurirahasto, Svenska kulturfonden, Åbo stad.

Nayab Noor Ikram (f.1992) är fotograf och visuell konstnär av pakistansk diaspora från Åland, baserad i Åbo. Ikram arbetar med koncept som behandlar känslan av mellanförskap, kulturell identitet, det kollektiva minnet och post-internet. Hon utforskar koncepten genom symbolik, ritualer och abstrakta former.

Ikram har medianomexamen med inriktning på fotografi från Yrkeshögskolan Novia i Jakobstad, Finland. Hon har haft ett flertal soloutställningar och deltagit i grupputställningar där hennes arbeten har ställts ut på Helsingfors konstmuseum (FI, 2023), Gerðarsafn, (IS, 2022), Ålands konstmuseum (AX, 2022), Mänttä bildkonstfestival (FI, 2021), Västerås konstmuseum (SE, 2020-2021) och Europaparlamentet (BE, 2020). År 2019 tilldelades hon ett kulturpris från Svenska Kulturfonden i Finland, och 2022 ett konstpris ur konstintendenten Anna-Lena Dreijers konstfond på Åland.

Utställningen kan också besökas under sommaren med guidning av konstnären själv. Korta konstnärsträffarna på cirka 15 minuter ingår i priset för museets inträdesbiljett och erbjuds på engelska eller svenska enligt behov.

Konstnärsträffarna äger alltid rum kl. 15.00 på följande dagar:

Tors 20.7.

Tors 27.7.