Ett hus fullt av musik – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Ett hus fullt av musik

Vi strävar efter att levandegöra den finländska musikens historia från 1700-talet till idag och att låta olika musikgenrer blomstra innanför våra väggar. Vi lyfter i olika utställningar fram instrument ur vår stora samling för att belysa musikens, musicerandets och framträdandets historia. I de temporära utställningarna ges också utrymme för samtidskonst.

Vi har ett omfattande musikarkiv som främst fokuserar på det finländska musiklivet och som används flitigt av forskare runt om i världen. Vi har påbörjat digitaliseringen av vårt arkiv för att göra arkivmaterialet tillgängligt för alla.

Våra konsertserier Sibbe Live! och Fredagar på Sibbe erbjuder livemusik och oväntade musikaliska möten i vår egna konsertsal.

Välkommen till det mångsidigaste musikmuseet i Finland!