Fredagar på Sibbe: Halla Steinunn Stefánsdóttir – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Fredagar på Sibbe: Halla Steinunn Stefánsdóttir

Aikuinen 25€

Opiskelija/ eläkeläinen 15€

← Kaikki tapahtumat

Esittäjä, säveltäjä ja kuraattori Halla Steinunn Stefánsdóttir on yksi Islannin johtavista nimistä vanhan ja nykymusiikin kentällä. Hän on toiminut Nordic Affectin taiteellisena johtajana sen perustamisesta vuonna 2005 lähtien. Halla Steinunnin työ säveltäjien, kuvataiteilijoiden ja tuottajien kanssa on ollut todellinen voimannäyte. Häntä ohjaa ekosysteeminen näkemys luomisesta, ja hän on asettanut tavoitteekseen tutkia edelleen sen maailmojen luomisen mahdollisuuksia musiikin monien välitettyjen suhteiden kautta.

Halla Steinunnin musiikkia ovat julkaisseet useat eri levy-yhtiöt, mm. Sono Luminus, Brilliant Classics, Bad Taste Records, Musmap, Tally ja Carrier Records. Hänen albuminsa ovat saaneet useita tunnustuksia, kuten Iceland Music Awardin ja ruotsalaisen Manifestprisetin. Albumi Clockworking, joka sisälsi hänen sooloesityksiään Hildur Guðnadóttirin ja María Huld Markan Sigfúsdóttirin musiikista, oli mukana useilla vuoden parhaiden listoilla, muun muassa Night After Nightissa, The Chicago Readerissa ja The New Yorkerissa. Hän on esiintynyt solistina, kamarimuusikkona ja instrumentaali-improvisaattorina muun muassa SPOR-festivaaleilla (DK), Skaņu Mežs -festivaaleilla (LV), TRANSIT-festivaaleilla (BE), Dark Music Days -festivaaleilla (IS), November Music -festivaaleilla (NL), KLANG-festivaaleilla (DK), Iceland Airwaves -festivaaleilla (IS), Viron Musiikkipäivillä (EE), Ensems-festivaaleilla (SP), North Atlantic Flux -festivaaleilla (UK), Imago Dei -festivaaleilla (AU) ja GAS-festivaaleilla (SE). Hän on kiertänyt Nordic Affectin kanssa kahdesti Yhdysvalloissa ja soittanut muun muassa National Sawdustissa ja Spectrumissa New Yorkissa, Constellationissa Chicagossa, UC Berkleyn taidemuseossa ja Los Angelesin filharmonikkojen Reykjavíkin festivaaleilla.

Halla Steinunnin sävellystuotanto on kattanut kaikkea sähköakustisista sävellyksistä ääni- ja mediainstallaatioihin. Vuonna 2018 hänen teoksensa He(a)r julkaistiin Nordic Affectin samannimisellä albumilla. Albumi pääsi useille vuoden parhaat -listoille, muun muassa The Boston Globen, I Care if You Listen -verkkolehden, Morgunblaðiðin ja Second Inversionin listoille. Viimeaikaisia projekteja ovat olleet Spherical White with Diamond, joka on Curated Place -järjestön NATUR-projektiin (UK) yhteistyössä National Trust Formbyn (UK) kanssa luotu paikkasidonnainen installaatio, sekä Fjärilarna steg upp (The butterflies ascended), kahdeksan monokanavan installaatio, joka on luotu Lundin kasvitieteelliselle puutarhalle (SE). Tuleviin projekteihin kuuluvat Mylla-näyttämöteos, joka on toteutettu yhteistyössä ohjaaja Liv Kaastrup Vesterskovin ja Gylleboverketin kanssa Ruotsissa, sekä kanadalainen tilaustyö, joka on luotu yhteistyössä säveltäjä Rebecca Brutonin kanssa Angela Rawlingsin kuratoimaa SPHERE: LISTENING TO THE EARTH’ -teosta varten.

Halla Steinunn Stefánsdóttir on suorittanut tutkinnot Tanskan kuninkaallisessa musiikkiakatemiassa sekä Indianan yliopiston School of Musicissä, ja hän toimii nyt taiteellisen tutkimuksen tohtorina Lundin yliopistossa Ruotsissa.