Uutuuksia ja nostalgiaa Lasse Tähtisen levykokoelmassa – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

Uutuuksia ja nostalgiaa Lasse Tähtisen levykokoelmassa

30.04.2020

Vuonna 2019 Sibelius-museo hankki arkistoonsa turkulaiselle Lauri ”Lasse” Tähtiselle (1927-1988) kuuluneen levykokoelman. Kokoelma käsittää 121 numeroitua gramofonilevyä, jotka ovat lähes yksinomaan 1940-60-lukujen suosittuja suomalaisia iskelmiä. Kokonaisuutena levyt muodostavat pienen läpileikkauksen sotiemme jälkeisten vuosikymmenten suomalaisesta populaarimusiikista.

[su_column size=”1/3″ center=”no” class=””]

Ensimmäinen aukeama vihkosta, johon Lassen vaimo Helli on luetteloinut levyt numerojärjestyksessä.

[/su_row]

Lasse Tähtinen syntyi sekä kasvoi Pöytyällä, ja muutti asepalveluksensa jälkeen Turkuun, jossa hän osallistui erilaisille metallityökursseille ja teki myöhemmin työuransa metallialalla. 1940-luvun lopulla Tähtinen tapasi vaimonsa Hellin (1929-2017). Musiikin kuuntelu ja levynkeräily olivat Tähtiselle tärkein tapa viettää vapaa-aikaa. Hän alkoi kerätä levykokoelmaansa armeija-aikanaan 1940-luvun lopulla, jatkaen aina 1960-luvulle.

[su_column size=”1/3″ center=”no” class=””]

Lasse Tähtinen armeija-aikanaan, jolloin hän hankki gramofoninsa ja aloitti levynkeräilyn. Kuva: tuntematon

[/su_row]

Lasse Tähtinen ei itse soittanut mitään soitinta, mutta nautti musiikista ja sen soittamisesta muille. Erityisesti Helli-vaimon sukulaisille järjestetyissä juhlissa ja tapaamisissa Lasse toimi eräänlaisena ”tiskijukkana”, soittaen levymusiikkia. Kesäisin Tähtisen matkagramofoni kulki mukana myös parin kesämökille Auraan, jossa Tähtinen soitti mielellään musiikkia kylään poikenneille ystäville ja tutuille.

Gramofonin kanssa metsän siimeksessä 1950-luvulla. Kuva: tuntematon

[/su_row]

Ostamissaan levyissä Lauri Tähtinen suosi ajankohtaisia uutuuksia. Lähes kaikki kokoelman levyt ovat tanssimusiikkia, ja lauluntekijöiden lista koostuu aikansa suosituimmista populaarimusiikin säveltäjistä: Toivo Kärki, Reino Helismaa, Usko Kemppi, Alfred Tanner, Yrjö Saarnio ja Georg Malmstén. Myös kokoelman esiintyjien lista on nimekäs: esimerkiksi Henry Theel, Olavi Virta, Tapio Rautavaara, Eero Väre, Jorma Ikävalko, säestäjinään mm. Ramblers, Kulkurit ja Pirteät Pelimannit.

Henry Theel (1917-1989) oli Tähtisen ehdoton suosikkilaulaja, ja tämä on nähtävissä myös kokoelmasta. 121 levystä 38 on Theelin, Jorma Ikävalkon ja Eero Väreen ollessa jaetulla toisella sijalla 11 levytyksen kanssa. Yksittäisistä lauluntekijöistä Toivo Kärki on mukana useimmalla kokoelman levytyksellä, peräti 33 sävellyksellä tai sovituksella, mitä osaltaan selittää Kärjen monivuotinen yhteistyö Henry Theelin kanssa. Kari Aava sijoittuu toiseksi 12:sta ja Yrjö Saarnio kolmanneksi kuudella sävellyksellä tai sovituksella.

[su_column size=”1/3″ center=”no” class=””]

Levyn ”Surullinen tango” B-puoli, esittäjänä Lassen suursuosikki Henry Theel, säveltäjänä Toivo Kärki. Levy on jostain syystä ajan saatossa eksynyt levyn numero 37 suojapussiin. Myös levyn 37 kappaleet ”Tunteet nurkkaan” ja ”Kulkurin samba” ovat Kärjen sävellyksiä.

[/su_row]

Eri levy-yhtiöitä ja -merkkejä kokoelmassa on kymmenkunta. Muutamat niistä, kuten kotimaiset Rytmi, Triola ja Scandia, sekä ulkomainen Decca, olivat alansa suurimpia ja tärkeimpiä toimijoita 1940-60-lukujen Suomessa. Osa levyistä on pienempien levymerkkien ja -yhtiöiden julkaisemia. Näihin lukeutuvat mm. Tähti, Sävel ja Leijona. Merkittävä osa kokoelman levytyksistä on tehty ajalle tyypillisesti levy-yhtiöiden omien yhtyeiden, kuten vaikkapa Decca-orkesterin, Rytmi-orkesterin tai Sävel-orkesterin toimesta.

Tähtisen levykokoelmaan sisältyy monia aikansa hitti-iskelmiä, mutta kokoelma kertoo myös jotain keräilijänsä omasta mausta ja levyjen käyttötarkoituksista, mutta erityisesti siitä, miten musiikki on ollut suuri ilon aihe levyjä keräilleelle henkilölle.

Henrica Lillsjö ja Aatu Pyy

Suomennos: Aatu Pyy

Lisätietoja Lasse Tähtisen levykokoelmasta arkistoamanuenssi Henrica Lillsjöltä.

Lähteet:
Ulla Hohtari-Kivimäen haastattelut 14.5.2019 ja 21.4.2020 (Aatu Pyy).

Biografiskt lexikon för Finland. Henry Theel. http://www.blf.fi/artikel.php?id=1064

Gronow, Pekka & Saunio, Ilpo 1990: Äänilevyn historia. WSOY, Porvoo.

Henriksson, Juha & Kukkonen, Risto 2001: Toivo Kärjen musiikillinen tyyli. Suomen Pop & Jazz Arkisto, Helsinki. https://www.musiikkiarkisto.fi/oa/_tiedostot/julkaisut/toivo-karjen.pdf

Leskinen, Lauri: Suomalaisen äänilevyhistorian top 10, https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/01/suomalaisen-aanilevyhistorian-top10

Populaarimusiikin historian tietokanta, http://perinne.uta.fi/Popmus.nsf

Pälli, Erkki 2020: Scandian tarina. Musiikkiarkisto, Helsinki.

Suomalaisen musiikin historia, www.suomalaisenmusiikinhistoria.fi