Valokuvataide, baletin estetiikka sekä runous yhdistyvät Ballet-näyttelyssä Sibelius-museossa – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

01.02.2023

Ballet on turkulaisten tanssinopettaja Teija Huuskon ja valokuvaaja Jaska Poikosen yhteisnäyttely, joka koostuu balettiaiheisista valokuvista.

Sibelius-museon näyttelykauden aloittaa tanssinopettaja Teija Huuskon ja valokuvaaja Jaska Poikosen yhteisnäyttely, joka koostuu tunnelmallisista baletin estetiikasta ammentavista kuvista, eräänlaisesta hetkien koreografiasta. Ballet on ennen kaikkea kahden luovan taiteilijan yhteisteos, jonka formaattina on valokuva.

– Prosessissa inspiroivinta on ollut yhteistyö. Teijan kanssa syntyi kuvien suhteen tyylillinen yhteisymmärrys jo varhaisessa vaiheessa. Kuvien tunnelmat ovat syntyneet vaivattomasti kahden tekijän yhteisestä visiosta. Projektimme konkretisoitui kameran näytöltä näyttelyksi nopeasti ja en voisi olla iloisempi, että pääsemme rakentamaan näyttelyn nimenomaan Sibelius-museoon, Jaska Poikonen kertoo.

Keskiössä on baletin kehollinen kokeminen ja sen juurruttamat tunteet. Kuvien tunnelmat syntyvät kiinnostavissa ympäristöissä luodusta tanssillisuuden ja valokuvan yhdistelmästä. Näyttely on viimeistelty otteilla Raisa Jäntin runokokoelmasta Grand plié.

Baletin visuaalisuus antaa kehyksen monenlaisille tunnelmille, ilmaisulle ja improvisaatiolle. Tuloksena on modernia, kansainvälisen tason balettivalokuvaa.

– Oli henkilökohtaisesti mielenkiintoista seurata kuvien kautta oman balettiolemuksen muuttumista projektin aikana. Alun perinteiset balettiposeeraukset vaihtuivat inhimillisiin hetkiin ja tilojen inspiroimiin tunnelmiin. Yhteistyö Jaskan kanssa oli innostavaa ja opettavaistakin. Hän sai huomioni kiinnittymään paremmin kokonaisuuksiin yksityiskohtien sijaan. Odotan innostuneena ja vähän jännitykselläkin näyttelyn avautumista, Teija Huusko sanoo.

Suomessa harvinainen, kokonaan balettiaiheisille kuville omistautuva näyttely on Huuskon ja Poikosen ensimmäinen yhteisnäyttely.

Ballet  Sibelius-museossa 2.2.-2.4.2023. Avoinna ke–su klo 11–16

Lisätiedot: