Listening Room – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Listening Room

Museum of Sound Sibelius-museossa

25.9–6.10.2024

Museum of Sound on liikkeessä pysyvä, fyysiseen paikkaan sitoutumaton, ääneen ja kuuntelemisen ytimeen keskittyvä toimija. Tommi Grönlundin ja Rikke Lundgreenin aloitteesta syntynyt Museum of Sound sai alkunsa Mika Vainio 50Hz -näyttelyä valmisteltaessa. Näyttely toteutettiin nykytaiteen museo Kiasmaan syksyllä 2020.

Mika Vainiolla (1963-2017) oli tapana kutsua ystäviä kotiinsa ja soittaa heille levyiltä musiikkia, jota kuunneltiin hiljaisuudessa täydellisen keskittyneesti.  Kuunteluhuoneiden sarjassa pyrimme luomaan saman ilmapiirin – tyhjän huoneen täynnä ääntä tavoitteena nostaa kuuntelu tekemisen keskiöön. Vainiolla oli hyvin aktiivinen ja intohimoinen suhde kuuntelemiseen ja hän näki, että jokainen muodostaa oman henkilökohtainen suhteen kuulemiinsa ääniin.

Miten musiikki laukaisee tunnereaktion? Jokaisella on oma suhteensa ääneen, ja se määrittyy usein subjektiivisen kokemuksen ja muistojen kautta. Sibelius-museossa tapahtuvaan Listening Roomiin (kuunteluhuoneeseen) Grönlund ja Lundgreen ovat valinneet kappaleet, jotka kattavat Mika Vainion katalogin useiden vuosikymmenten ajalta. Kappaleet on äänitetty joko Vainion omalla nimellä tai hänen taiteilijanimillään Ø tai Philus.

Listening Room -sarjan on tarkoitus palata kuuntelemiseen keskittyneenä ja priorisoituna toimintana. Ilman häiriötekijöitä kuulija voi luoda narratiivin omista konnotaatioistaan ja vain kokea äänen.

Mika Vainion vaikutus elektroniseen musiikkiin niin Suomessa kuin maailmalla on kiistaton. Hän oli kuitenkin myös arvostettu nykytaiteilija, jonka minimalistiset ääni-installaatiot tunnettiin fyysisyydestään, analogisesta lämmöstään ja elektronisesta karuudesta. Vainion kansainvälinen ura elektronisen ambient- ja noise-musiikin parissa oli laaja. Hänen nimensä tuli laajalti tunnetuksi elektronisen musiikin ystäville hänen ajastaan vuonna 1993 perustetussa duossa Pan Sonic (vuoteen 1998 Panasonic).

Vainio ammensi usein inspiraatiota elokuvista, kirjoista ja arkisista ympäristöistä. Häntä kiinnosti erityisesti urbaanit äänimaisemat, kuten mielenkiintoiselta kuulostava ilmastointilaite tai erilaiset kadun äänet. Hän sisällytti usein ”löydettyjä ääniä” osaksi sävellyksiään. Tunnelma oli aina etusijalla hänen luomuksissaan, joissa hiljaisuus – äänen poissaolo – on yhtä tärkeää kuin se, mitä kuulemme.

Museum of Sound järjestää tapahtumia ja vuorovaikutustilaisuuksia, joissa musiikki, muut taiteet ja erilaiset sosiaaliset aktiviteetit nivoutuvat toisiinsa. Sen tarkoituksena on esitellä ääntä laajalla kentällä. Museum of Sound on monimuotoinen, välillä fyysisessä tilassa tapahtuva, välillä mediapohjainen. Siihen kuuluu ympäristö, jossa yleisö voi kuunnella kuratoitua tai valikoitua musiikkia tai ääntä. Museum of Sound on kuratoinut useita kuunteluhuoneita ja ääni-installaatioita eri tiloissa ja instituutioissa Barcelonassa, Berliinissä, Frankfurtissa ja Genevessä. Museum of Soundin kuunteluhuone toteutettiin ensimmäistä kertaa Sibelius-museossa joulukuussa 2021. Tällöin käytettiin rakennuksen akustisesti pehmennettyä Baeckman-huonetta.

Nyt Museum of Sound haluaa palata kuunteluhuoneen juurille. 1950- ja 60-luvuilta lähtien suurin osa elektronisesta musiikista luotiin studioissa ja nauhoitettiin myöhempää kuuntelua varten. Sibelius-museon alkuaikoina pääsalia käytettiin konserttien lisäksi myös kuuntelusessioihin. Näitä tilaisuuksia kutsuttiin nimellä Grammofonkonsert / Äänilevykonsertti.  Tällä Listening Room -editiolla haluamme palata kohti tätä perinnettä.

Rikke Lundgreen on taiteilija ja kuraattori. Lundgreen työskentelee eri tekniikoilla, kuten äänen, elokuvan, piirustuksen ja installaation parissa. Hän hallinnoi myös Mika Vainion studiota, arkistoa sekä levy- ja kirjakokoelmia Oslossa, jossa Vainio asui Lundgreenin kanssa.

Tommi Grönlund on taiteilija ja johtaa Sähkö Recordings -levy-yhtiötä, jonka hän perusti yhdessä Mika Vainion kanssa vuonna 1993. Hänen taiteellinen yhteistyö Petteri Nisusen kanssa yhdistelee erilaisia materiaaleja ja tekniikoita esineistä valoon ja ääneen. Usein hän käyttää sähkövirtoja tai painovoimaa luodakseen hiljaisesti puhuttelevia ja muodollisesti vaikuttavia teoksia.

Mika Vainio Listening Room – Soittolistan on koonnut Tommi Grönlund ja Rikke Lundgreen

Ø on yksi Mika Vainion käyttämistä taiteilijanimistä

1. Ø – ARC1B
2. Ø – Kiteet