Listening Room – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Listening Room

Museum of Sound på Sibeliusmuseum

25.9–6.10.2024

Museum of Sound är nomadisk och föränderlig, med sina rötter i ljudets och lyssnandets själva essens. Tommi Grönlund och Rikke Lundgreen är upphovsmakarna bakom initiativet, som kom till under förberedelserna av utställningen ”Mika Vainio 50Hz” på Museet för nutidskonst Kiasma i Helsingfors under hösten 2020.

Den bortgångne Mika Vainio (1963–2017) hade som vana att bjuda hem sina vänner för att i tystnad och med högsta koncentration låta dem ta del av musikinspelningar. I serien av lyssnarrum, liksom det på Sibeliusmuseum, är tanken att skapa en liknande kontext; ett tomt rum fyllt av ljud. Vainio hade en mycket aktiv och passionerad relation till lyssnandet som fenomen, och menade att alla människor skapar sin egen relation till det ljud de hör.

Hur lyckas musiken trigga en känslomässig reaktion? Var och en har en relation till ljud, vilken ofta definieras av subjektiva upplevelser och minnen. För lyssnarrummet på Sibeliusmuseum har Grönlund och Lundgreen handplockat stycken ur Mika Vainios musikkatalog, som sträcker sig över flera årtionden. Styckena är inspelade endera i Vainios eget namn eller under hans pseudonymer, Ø eller Philus. Syftet med lyssnarrummet är att få besökaren att återgå till lyssnandet som en fokuserad och prioriterad aktivitet. I avsaknaden av yttre distraktionsmoment kan lyssnaren skapa ett narrativ utifrån sina egna konnotationer och uppleva ljudet som sådant.

Mika Vainios inverkan på den elektroniska musiken, både i Finland och runt om i världen, är obestridlig. Samtidigt var han en respekterad samtida konstnär vars minimalistiska ljudinstallationer var kända för sin fysiska dimension, analoga värme och elektroniska skärpa. Vainio gjorde en omfattande internationell karriär inom elektronisk ambientmusik och noise-musik. Han blev vida känd bland den elektroniska musikens anhängarskara genom duon Pan Sonic, grundad 1993 (benämnd Panasonic fram till 1998).

Vainio tog ofta inspiration från filmer, böcker och vardagsmiljöer. Eftersom han var speciellt intresserad av urbana ljudlandskap, som olika gatuljud eller en luftkonditionering som lät intressant, inkorporerade han ofta så kallade ”found noises” (spontana inspelningar av ljud i omgivningen) i sina kompositioner. Olika stämningar var ofta av stor betydelse för hans skapelser, i vilka tystnad — i form av avsaknad av ljud— var lika viktiga som det vi kan höra.

Museum of Sound skapar händelser och interaktioner som sammanflätar musik, andra konstformer och diverse sociala aktiviteter. Dess syfte är att presentera ljud på ett bredare plan. Museum of Sound existerar i olika form och storlek, också i fysiskt och mediaformat. Detta omfattar en kontext där publiken kan lyssna till ett kurerat urval eller hopplock av musik eller ljud. Museum of Sound har anordnat ett flertal lyssnarrum och ljudinstallationer i diverse rum och institutioner i Barcelona, Berlin, Frankfurt och Genève.

Lyssnarrum utforskar vad som karaktäriserar lyssnande och hörande, samt hur reflektioner kring vad som utgör goda ljud- och lyssnarprocesser kan stimuleras. Pauline Oliveros ”Deep Listening”-praxis och hennes tankar därikring kan i detta sammanhang nämnas som referens.

Museum of Sound förverkligades för första gången vid Sibeliusmuseum i december 2021. Under sessionen användes museibyggnadens akustiskt dämpade bakre rum.

För det här evenemanget vill Museum of Sound återvända till lyssnarrummets rötter. Sedan 50- och 60-talet har den mesta elektroniska musiken skapats i studior och spelats in för senare lyssning. Under Sibeliusmuseums unga dagar användes konsertsalen inte endast för konserter, utan också för att lyssna på inspelningar. Detta är vad vill vi återgå till!

Rikke Lundgreen är konstnär och kurator. Hennes verk omfattar ett flertal tekniker, som ljud, film, teckning och installationer. Hon är även administratör för Mika Vainios studio, arkiv och samlingar av skivor och böcker i Oslo, där Vainio levde tillsammans med Lundgreen.

Tommi Grönlund är konstnär och driver skivbolaget Sähkö Recordings, som han grundade tillsammans med Mika Vainio år 1993. I sitt konstnärskap i samarbete med Petteri Nisunen använder han en mångfald av material och tekniker, allt från objekt till ljus och ljud. Ofta används elektrisk ström eller tyngdkraft för att skapa både tysta anspelningar och formellt slående verk.

Mika Vainio listening room – spellista sammanställd av Tommi Grönlund och Rikke Lundgreen

Ø är ett av Mika Vainios artistnamn

1. Ø – ARC1B
2. Ø – Kiteet
3. Ø – Asuntola
4. Ø – Koituva
5. Ø – Syvänteessä pukinjalkaisen
6. Ø – Tila
7. Ø – Otava
8. Ø – Ilta
9. Ø – Loputon

62.46 min

Fem stycken utvalda av Rikke Lundgreen från Mika Vainios skivhylla

1. Jürg Frey – Sam Lazaro Bros
2. Sainte-Colombe – Concert AÌ€ Deux Violes, Le Retour
3. Morton feldman – Two Pianos
4. Toshio Hosukawa – Sakura für Otto Tomek
5. Les Chants De Milarepa – Mila’s Song In The Rain

55.15 min

MIKA VAINIO LISTENING ROOM på Sibeliusmuseum, Åbo 25.9–6.10.2024

Tidtabell:
Onsdagen den 25.9 kl. 11:00–16:00
Torsdagen den 26.9 kl. 11:00–14:00
Fredagen den 27.9 kl. 11:00–16:00
Lördagen den 28.9 kl. 11:00–16:00
Söndagen den 29.9 kl. 11:00–16:00


Tisdagen den 1.10 kl. 11:00–16:00 (Gratis inträde)
Onsdagen den 2.10 kl. 11:00–16:00
Torsdagen den 3.10 kl. 11:00–16:00
Fredagen den 4.10 kl. 11:00–16:00
Lördagen den 5.10 kl. 11:00–16:00
Söndagen den 6.10 kl. 11:00–16:00


Inträdesavgift: 7€/5€/Museikort