Jean Sibeliuksen kuudennen sinfonian kantaesityksestä tulee 19.2.2023 kuluneeksi 100 vuotta! – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

15.02.2023

Jean Sibeliuksen kuudennen sinfonian kantaesityksestä tulee 19.2.2023 kuluneeksi 100 vuotta. Turussa merkkipäivän juhlintaan on aivan erityinen syy, sillä teoksen alkuperäinen käsikirjoituspartituuri löytyy Turun Sibelius-museosta. Säveltäjä itse lahjoitti käsikirjoituksen museon kokoelmiin syksyllä 1955.

Ohjelma 19.2. Sibelius-museossa

Sunnuntaina 19.2. Sibelius-museo on auki klo 11–16, ja museoon on vapaa pääsy.
Klo 12–13.15 Sibelius-salissa on ohjelmaa. Ensin kuullaan maailman johtaviin Sibelius-asiantuntijoihin lukeutuvan pianisti Folke Gräsbeckin esitys Sibeliuksen teoksesta Suite champêtre, tällä kertaa säveltäjän omana pianosovituksena.

Pianoesityksen jälkeen on luvassa kaksi 30 minuutin mittaista luentoa. Ensimmäisen pitää brittiläinen Sibelius-elämäkertakirjailija aiheenaan ”Tolkningar och inspelningar av Sibelius sjätte symfoni” (ruotsiksi). Toisen esityksen aihe on ”Kuudes sinfonia ja Sibelius vuonna 1923”, ja sen pitää Sibeliuksen koottujen teosten päätoimittaja, professori Timo Virtanen. Klo 13.15 alkaen on mahdollista selailla kuudennen sinfonian digitaalista partituuria. Digitaalisen partituurin teknisestä toteutuksesta vastaa turkulainen Magis Multimedia Oy.

Tervetuloa juhlistamaan 100-vuotista sinfoniaa!