Den 19.2.2023 har det gått 100 år sedan Jean Sibelius sjätte symfoni uruppfördes!   – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

15.02.2023

Den 19.2.2023 har det gått 100 år sedan Jean Sibelius sjätte symfoni uruppfördes. I Åbo har vi ett alldeles speciellt skäl att fira festdagen eftersom det ursprungliga manuskriptet till verkets partitur finns i Sibeliusmuseum i Åbo. Kompositören själv donerade manuskriptet till museets samlingar hösten 1955. I evenemanget ingår även föreläsningar och två framföranden av Sibelius Suite champêtre, som uruppfördes vid samma konsert som den sjätte symfonin.

Program 19.2 i Sibeliusmuseum

Sibeliusmuseum öppet kl. 11-16 med fritt inträde.
Kl. 12-13.15 ordnas program i Sibeliussalen. Först hör vi Folke Gräsbeck, en av världens ledande Sibeliusexperter, framföra Sibelius verk Suite champêtre, den här gången i kompositörens eget arrangemang för piano.

Efter pianoframträdandet blir det två 30 minuter långa föreläsningar. Den första föreläsningen hålls av en brittisk Sibeliusbiograf med rubriken ”Tolkningar och inspelningar av Sibelius sjätte symfoni” (på svenska). Den andra föreläsningen hålls av professor Timo Virtanen, chefredaktör för Sibelius samlade verk, med rubriken ”Den sjätte symfonin och Sibelius år 1923” (på finska).

Från och med kl. 13.15 kan man bläddra i det digitala partituret till den sjätte symfoni. Åbofirman Magis Multimedia Ab står för det tekniska förverkligandet av det digitala partituret.

Välkommen att fira symfonins 100-årsjubileum!