Kuukauden esine: Jarl Stadiuksen sävellyskäsikirjoitus – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

Kuukauden esine: Jarl Stadiuksen sävellyskäsikirjoitus

05.10.2021

Jean Sibeliuksen ja muiden ”suurten suomalaisten” sävellyskäsikirjoitusten lisäksi Sibelius-museon arkistosta löytyy myös useita hieman tuntemattomampien säveltäjänimien teoksia.

Ensimmäinen sivu Jarl Stadiuksen säveltämästä pianokappaleesta.

Kuvassa ensimmäinen sivu turkulaisen Jarl Stadiuksen (1913-1946) säveltämästä pianokappaleesta. Käsikirjoituksen on ilmeisesti puhtaaksikirjoittanut Turun kaupunginorkesterin trumpetisti G. A. Helle, joka on kirjoittanut nimensä sekä päivämäärän 5.10.1931 sävellyksen loppuun.

Lopussa löytyy merkintä: Åbo 5.10.1031 G. A. Helle
Sävellyksen lopussa löytyy merkintä: Åbo 5.10.1031 G. A. Helle

Jarl Stadius opiskeli pianonsoittoa Helsingin konservatoriossa, mutta hänestä ei tullut ammattimuusikkoa. Säveltämisen Stadius aloitti jo 12-vuotiaana, ja säilyneiden käsikirjoitusten mukaan hän on säveltänyt ainakin vuoteen 1944 asti. Sibelius-museon käsikirjoituskokoelmassa on parikymmentä Stadiuksen pianokappaletta sekä useita luonnoksia.

Sanna Linjama-Mannermaa