Månadens föremål: pianostycke av Jarl Stadius – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

Månadens föremål: pianostycke av Jarl Stadius

05.10.2021

Förutom manuskript på kompositioner av Jean Sibelius och andra ”stora finländare” så innehåller Sibeliusmuseums arkiv även verk av mindre kända kompositörer.

Första sidan av ett pianostycke komponerat av Jarl Stadius.

På bilden ser man första sidan av ett pianostycke komponerat av åbobon Jarl Stadius (1913-1946). Handskriften är synbarligen renskriven av Åbo stadsorkesters trumpetist G. A. Helle, som antecknat sitt namn och datumet 5.10.1931 i slutet av stycket.

Åbo 5.10.1931 G. A. Helle

Jarl Stadius studerade pianospel vid Helsingfors konservatorium, men han blev inte yrkesmusiker. Stadius började komponera redan som 12 åring, och utgående från de bevarade handskrifterna fortsatte han att komponera åtminstone fram till år 1944.
I Sibeliusmuseums handskriftssamling finns ett tjugotal av Stadius pianostycken och ett flertal skisser bevarade.

Sanna Linjama-Mannermaa