Kuukauden esine: Jean Sibeliuksen rintakuva – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

Kuukauden esine: Jean Sibeliuksen rintakuva

27.08.2021

Tämän kuukauden esine on varmasti tuttu heille, jotka ovat viime aikoina vierailet Sibelius-museon näyttelyissä. Ensimmäisestä vitriinistä kassan vieressä löytyy iso rintakuva Jean Sibeliuksesta, joka katsele ulos näyttelyihin ja museon vierailijoihin.

Kipsinen rintakuva on kooltaan 83 x 56 cm, ja sen on veistänyt August Werner vuonna 1942. Rintakuva saapui museoon lahjana vuonna 1954. Otto Andersson, musiikkitieteen professori Åbo Akademissa ja mies Sibelius-museon takana, oli nähnyt rintakuvan matkallaan Yhdysvaltoihin vierailullaan Washingtonin yliopistossa, Seattlessa samana vuonna. Veistäjä ja musiikinprofessori Werner päätti silloin lahjoittaa rintakuvan Anderssonille. Lahja yhdeltä musiikinprofessorilta toiselle.

Jean Sibeliuksen rintakuva, kipsi, vistäjä August Werner
Rintakuva Jean Sibeliuksesta, August Wernerin veistämä vuonna 1942.

Samanlainen rintakuva (tosin maalattu kultavärillä) löytyy National Nordic Museumista Seattlessa.

August Werner

August Werner (1893-1980) oli kotoisin Norjan Bergenistä, mutta muutti USA:han vuonna 1915 opiskelemaan Masters School of Musicissa New Yorkissa. Werner teki uran laulajana eri puolilla Eurooppaa, ennen kun hänelle tarjottiin virka opettajana The School of Musicissa Washingtonin yliopistolla. Werner jäi yliopistolle eläköitymiseensä asti, 1931 – ­1965. Werner toimi opettajan viran ohella myös laulajana yliopiston oopperaproduktioissa, kuoronjohtajana Norwegian Male Chorukselle, The Ladies’ Chorus in Seattlelle ja Chanters of the Nile Temple Shrinelle.

Hän oli myös tunnettu taiteilijana: hän maalasi muun muassa norjalaisvaikutteisia maisemamaalauksia, sekä teki veistoksia.  Werner on Sibeliuksen rintakuvan ohella veistänyt myös rintakuvat Beethovenista ja Griegistä, sekä pronssiveistoksen Leif Erikssonista, joka seisoo Shilshole Bayssa Seattlessa, ja pronssista tehty muistolaatta Leif Erikssonista, joka sijaitsee Leif Ericson Parkissa New Yorkissa.

Lehtiarttikeli lehdestä The Seattle Time. Kertoo August Werneristä.
Lehtiartikkeli The Seattle Time, 18.5.1954. Otto Andersson mainitaan professorina ”from the University of Aub in Finland”

Enemmän tietoa August Werneristä:
National Nordic Museum

HistoryLink.org om August Werner