Månadens föremål: Byst av Jean Sibelius – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

Månadens föremål: Byst av Jean Sibelius

27.08.2021

Den här månadens föremål är säkert bekant för de flesta som under den senaste tiden besökt Sibeliusmuseums utställningar. I en av de första vitrinerna bredvid biljettkassan står en stor byst Jean Sibelius och blickar ut över korridoren och museets besökare.

Bysten som är rätt så stor, 83 x 56 cm, är tillverkad i gips av August Werner år 1942. Bysten kom till museet som en gåva år 1954. Otto Andersson, professor i musikvetenskap vid Åbo Akademi och mannen bakom Sibeliusmuseum, hade berömt bystens likhet med den verkliga Sibelius, under sin resa till USA och ett besök i University of Washington i Seattle samma år. Skulptören och musikprofessorn Werner bestämde sig då för att skänka bysten till Andersson. En gåva från en professor i musik till en annan.

Byst föreställande Jean Sibelius, tillverkad i gips av
Bysten föreställer Jean Sibelius och är tillverkad av August Werner år 1942.

En likadan byst (dock målad i guld) finns idag på National Nordic Museum i Seattle.

August Werner

August Werner (1893-1980) kom ursprungligen från Bergen i Norge, men flyttade till USA år 1915 för att studera musik vid Masters School of Music i New York. Efter en karriär som sångare på olika håll i Europa erbjöds Werner tjänsten som lärare vid The School of Music vid University of Washington i Seattle, han innehade tjänsten mellan åren 1931 – 1965. Vid sidan av sin lärartjänst var Werner även aktiv som sångare vid universitetets operaproduktioner och som kördirigent för Norwegian Male Chorus, The Ladies’ Chorus in Seattle och Chanters of the Nile Temple Shrine. Han var även känd som konstnär, bland annat målade han landskapsmålningar inspirerade av norska landskap. Förutom bysterna av Sibelius har Werner skulpterat byster av Beethoven och Grieg, en bronsstaty av Leif Eriksson, som står vid Shilshole Bay i Seattle, samt ett brons plakat även det föreställande Leif Eriksson, som finns i Leif Ericson Park i New York.

Artikeln Meet August Werner, Man of Many Arts. Publicerad i The Seattle Time
Artikel i The Seattle Time, 18.5.1954. Otto Andersson nämns som en professor från ”the University of Aub in Finland”.

För mer information se:
National Nordic Museum