Sibelius-museolle vuoden 2022 Axel Gabriel Ingelius -kunnianosoitus – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

Sibelius-museolle vuoden 2022 Axel Gabriel Ingelius -kunnianosoitus

05.01.2023

Akademiska Orkestern vid Åbo Akademi rf on myöntänyt vuoden 2022 Axel Gabriel Ingelius ‑kunnianosoituksen Sibelius-museolle merkittävästä panostuksesta Jean Sibeliuksen elämäntyön ja Suomen musiikkielämän hyväksi.

Kunnianosoitus luovutettiin 8. joulukuuta Jean Sibeliuksen syntymäpäivänä eli suomalaisen musiikin päivänä Turun tuomiokirkossa järjestetyn Akademiska Orkesternin perinteisen Sibelius-konsertin yhteydessä. Kunnianosoituksen luovutti Ulla Achrén Åbo Akademin säätiön museojohtajalle Teemu Kirjoselle. Kunnianosoitus myönnetään tunnustuksena henkilölle tai organisaatiolle, jolla on Axel Gabriel Ingeliuksen tapaan ollut suuri merkitys inspiraation lähteenä taiteen ja kulttuurin harjoittajille.

Kunnianosoituksella Akademiska Orkestern haluaa korostaa Axel Gabriel Ingeliuksen (1822–1868) suurta merkitystä Suomen kulttuurielämälle. Ingelius oli suomalainen säveltäjä, kirjailija ja musiikkikriitikko. Hän sävelsi muun muassa näyttämömusiikkia, lauluja, oopperan ja Suomen ensimmäisen sinfonian vuonna 1847. Hänen katsotaan olleen Suomen ensimmäinen ammattimainen musiikkikriitikko.

Axel Gabriel Ingelius-utmärkelsen år 2022 tilldelades Sibeliusmuseum
Sibelius-konsertti Turun tuomiokirkossa 8.12.2022.