Axel Gabriel Ingelius-utmärkelsen år 2022 till Sibeliusmuseum – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

Axel Gabriel Ingelius-utmärkelsen år 2022 till Sibeliusmuseum

05.01.2023

Akademiska Orkestern vid Åbo Akademi rf tilldelade Axel Gabriel Ingelius-utmärkelsen år 2022 till Sibeliusmuseum för stora insatser för Jean Sibelius livsverk samt Finlands musikliv till fromma.

Utmärkelsen delades ut den 8 december på Jean Sibelius födelsedag och den finländska musikens dag i samband med Akademiska Orkesterns traditionella Sibeliuskonsert i Åbo Domkyrka. Utmärkelsen överräcktes av Ulla Achrén till Teemu Kirjonen, museichef vid Stiftelsen för Åbo Akademi. Utmärkelsen ges som erkännande till en person eller en organisation som i likhet med Axel Gabriel Ingelius haft stor betydelse som inspirationskälla för utövare konst och kultur.

Utmärkelsen är instiftad av Akademiska Orkestern för att framhålla den stora betydelse Axel Gabriel Ingelius (1822-1868) haft för Finlands kulturliv. Ingelius var en finländsk tonsättare, författare och musikkritiker. Han komponerade bland annat skådespelsmusik, sånger, en opera och Finlands första symfoni år 1847. Han anses vara den första professionella musikkritikern i Finland.

Axel Gabriel Ingelius-utmärkelsen år 2022 tilldelades Sibeliusmuseum
Akademiska Orkesterns konsert i Åbo domkyrka den 8 december 2022. Foto: Renita Johansson.