Sibelius-museon kesäkuu on musiikin juhlaa beniniläisestä polyrytmiikasta digitaaliseen keskiaikaiseen musiikkiin – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

04.06.2024

Kesäkuussa Sibelius-museossa tapahtuu niin ulkona kuin sisällä. Tapahtumia ja konsertteja järjestetään sekä Sibelius-salissa että museon etupihalla. Konserteissa sukelletaan monipuolisen musiikin ja kulttuurien maailmaan. Museossa aukeaa myös uusi ÅU200-vuotisjuhlanäyttely.

Annika Lyytikäisen Höra-teos tuo museon Sibelius-saliin klarinetin kuiskauksia ja kansanmusiikin säveliä ympäri Eurooppaa 6. kesäkuuta. Tämä monikerroksinen konsertti yhdistää kamarimusiikin ja kansanmusiikin perinteet, tuoden yhteen tutun ja vieraan.

Sibelius-museo osallistuu Vanhankaupungin juhlaan 15. kesäkuuta. Museon etupihalla järjestettävässä ilmaistilaisuudessa luennoidaan miten rakenteilla oleva Astra voi rakennuksena ja kohtaamispaikkana muokata Åbo Akademin tulevaisuutta, ja millaisia yhteiskunnallisia vuorovaikutusmahdollisuuksia sillä voisi olla.

Vanhankaupungin juhla jatkuu museon etupihalla, kun Ampa-duo esittää beniniläistä perinnemusiikkia. Yhtye koostuu Akim Colorista ja Heta Odoumonhousta. Kappaleet pohjautuvat voodooseremonioissakin käytettyihin perinteisiin polyrytmeihin. Duon kanssa esiintyy Maarika Autio, joka soittaa balafonia ja koraa.

Tartit tuo Sibelius-saliin sekä perinteisemmän että uudemman tuareg-musiikin hypnoottisia säveliä. Yhtye on uusimman levynsä tiimoilta Euroopan kiertueella ja tekee ainoan Suomen esiintymisensä Sibelius-museossa 19. kesäkuuta. Timbuktusta kotoisin oleva yhtye perustettiin vuonna 1995, maanpaossa Mauritanian ja Burkina Fason pakolaisleirien välissä. Naisten äänet, vuosituhansia vanha ululointi-laulu, sähkökitarasäestys, taputus ja tanssi vievät yleisön unohtumattomalle matkalle.

Thomas Ignatius on Tuomas Palosen keskiaikainen alter ego, joka esittää latinaksi laulettua digitaalista keskiaikaista musiikkia syntetisaattorilla ja sähkökitaralla säestäen. Artistin retrofuturistinen hybridi on saanut kiitosta niin kotimaan kuin ulkomaidenkin musiikkilehdissä. 28. kesäkuuta järjestettävä konsertti on osa Keskiajan Turku -tapahtumaa.

”Kesä näkyy Sibeliusmuseon ohjelmassa monella eri tavalla. Osallistumme kaupungin järjestämiin kesätapahtumiin, Vanhankaupungin juhlaan sekä Keskiajan Turku -tapahtumaan. Yleisö saa nauttia Turussa harvemmin kuultujen kansanmusiikkiperinteiden lisäksi ”keskiaikaisesta” syntetisaattorimusiikista”, kertoo Sibelius-museon kulttuurituottaja Johannes Juva.

Kesäkuun 15. päivänä aukeaa Sibelius-museon uusi juhlanäyttely ÅU200 – Lyijystä digiin, joka kertoo ruotsinkielisen, 200-vuotiaan Åbo Underrättelser -sanomalehden vaiherikkaasta historiasta.

Lisäksi Sibelius-museossa järjestetään Kulttuurikampuksen Taide on työtä! -paneelikeskustelu, jossa kuullaan myös Taina Saarikiven Murtumia (2024) -ääniteoksen ensiesitys 4. kesäkuuta. Turun konservatorion opiskelijat esiintyvät Musiikkia museossa -konserteissa 20. ja 27. kesäkuuta.

Lisätietoja ja liput: Sibelius-museon verkkosivut.

Tapahtumat kesäkuussa:

Kulttuurikampus: Taide on työtä! -paneelikeskustelu ja ääniteoksen ensiesitys
4.6. 18:00–19:30

Kansanmusiikkia museossa: HÖRA
6.6. 15:00–16:00
Konsertti sisältyy museon pääsylippuun

Vanhankaupungin juhla: Tervetuloa Astraan!
15.6. 11:00–11:45

Vanhankaupungin juhla: Ampa-duo  feat. Maarika Autio