Junimånad på Sibeliusmuseum är en sann musikfest med allt från beninsk polyrytmik till digital medeltida musik – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

04.06.2024

I juni händer det mycket på Sibeliusmuseum, både inomhus och utomhus. Det ordnas evenemang och konserter både i Sibeliussalen och på museets gård. Konserterna bjuder på en resa in i en mångsidig värld av musik och olika kulturer. I museet öppnar också jubileumsutställningen ÅU200 – Från bly till digi.

Den 6 juni för Annika Lyytikäinens verk Höra med sig klarinetternas viskningar och toner av folkmusik från hela Europa till Sibeliussalen. Denna mångfacetterade konsert förenar kammarmusikens och folkmusikens traditioner och sammanflätar det bekanta med det främmande.

Sibeliusmuseum deltar i evenemanget Fest i Gamla Åbo den 15 juni. På museets gård ordnas en gratis föreläsning om hur Astra som byggnad och mötesplats kan forma Åbo Akademis framtid samt vilka samhälleliga interaktionsmöjligheter den nya byggnaden kan erbjuda.

Museet firar även Fest i Gamla Åbo med en konsert med duon Ampa som framför traditionell beninsk musik. Duon består av Akim Color och Heta Odoumonhou. Repertoaren består av traditionell polyrytmik som även används i voodooceremonier. Maarika Autio, som spelar balafon och kora, uppträder tillsammans med duon.

Tartit bjuder på hypnotiska toner av både traditionell och modern tuareg-musik i Sibeliussalen. Ensemblen är på Europaturné med sin senaste skiva och gör sin enda spelning i Finland på Sibeliusmuseum den 19 juni. Gruppen grundades i Timbuktu år 1995, i exil mellan flyktinglägren i Mauretanien och Burkina Faso. Kvinnornas röster, den tusenåriga ululeringssången, elgitarrackompanjemang, klapp och dans tar publiken med på en oförglömlig resa.

Thomas Ignatius är Tuomas Palonens medeltida alter ego som framför digital medeltida musik på latin med synthesizer och elgitarr. Artistens retrofuturistiska hybrid har fått beröm i såväl inhemska som utländska musiktidningar. Konserten den 28 juni är en del av evenemanget Det medeltida Åbo.

”Sommaren syns i Sibeliusmuseums program på många olika sätt. Vi deltar i evenemangen Fest i Gamla Åbo och Det medeltida Åbo som staden arrangerar. Publiken får njuta av bland annat sällsynta folkmusiktraditioner och ”medeltida” synthesizermusik i Åbo”, berättar Sibeliusmuseums kulturproducent Johannes Juva.

Den 15 juni öppnar Sibeliusmuseums nya jubileumsutställning ÅU200 – Från bly till digi, som handlar om tidningen Åbo Underrättelsers 200-åriga händelserika historia.

Dessutom ordnas paneldiskussionen Konst är arbete! av Kulturcampus, där även Taina Saarikivis ljudverk Murtumia (2024) visas för första gången den 4 juni. Studeranden på Åbo konservatorium uppträder i konsertserien Musik i museet den 20 och 27 juni.

För mer information och biljetter: Sibeliusmuseums hemsida.

Evenemang i juni:

Kulturcampus: Konst är arbete! – paneldiskussion och premiär för ljudverk
4.6 18:00–19:30

Folkmusik i museet: HÖRA
6.6 15:00–16:00
Konserten ingår i museets inträdesbiljett

Fest i Gamla Åbo: Välkommen till Astra!
15.6 11:00–11:45

Fest i Gamla Åbo: Ampa-duo  feat. Maarika Autio