Fredagar på Sibbe: Mart Soo & Esa Pietilä – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Fredagar på Sibbe: Mart Soo & Esa Pietilä

Mart Soo ja Esa Pietilä ovat kaksi lahjakasta muusikkoa, jotka ovat tehneet merkittävän vaikutuksen jazz-kentällä ja ovat myös tunnettuja poikkeuksellisista improvisaatiotaidoistaan, tehden jokaisesta esityksestä ainutlaatuisen ja dynaamisen kokemuksen. Heidän kykyjään luoda ja kehittää ideoita hetkessä, säilyttäen korkean tason musikaalisuus, erottavat heidät yhtenä jazz-kentän lahjakkaimmista muusikoista.

Uudella albumillaan Lighthouse Stories he yhdistävät akustisen soittamisen ja monipuolisen live-elektroniikan käytön. Albumin teosten nimet ovat saaneet inspiraationsa Suomenlahden ja Viron rannikoilla esiintyvistä majakoista. Albumin musiikkia voi luonnehtia monenlaisiksi merelliseksi abstraktioiksi ja tunnelmiksi ambient- ja nykymusiikillisin vaikutteineen, minimalismista raivoisiin meren jylinöihin.

Mart Soo on virolainen kitaristi, joka on esiintynyt yli neljä vuosikymmentä. Hän on julkaissut yli 50 albumia sekä omalla nimellään että yhtyeiden jäsenenä, ja on esiintynyt lukuisissa konserteissa ja festivaaleilla ympäri maailmaa. Mart Soon ilmiömäinen kyky improvisoida on hänen soittonsa määrittelevä piirre. Hänellä on kyky luoda ja kehittää ideoita hetkessä säilyttäen korkea musikaalisuus ja yhtenäisyys. Hänet tunnetaan ainutlaatuisesta ja innovatiivisesta soittotyylistään, jossa yhdistyvät jazz, rock ja elektroninen musiikki, sekoittuen moderniin jazziin, live-elektroniikkaan sekä laajennettuihin soittotekniikoihin – luoden oman, ainutlaatuisen ja kiehtovan oman äänen.

Esa Pietilä puolestaan on suomalainen saksofonisti, joka on tehnyt nimensä jazz-kentällä. Häntä on kehuttu erinomaisista teknisistä taidoistaan, virtuoositeetistaan sekä kyvystään tuoda uusi ja raikas näkökulma jazzmusiikkiin. Hän on esiintynyt ja levyttänyt yhdessä jazzin tunnettujen nimien kanssa ja hänet tunnetaan myös klassisen nykymusiikin alueelta tehdyistä projekteistaan. Hän on tehnyt yhteistyötä alan johtavien säveltäjien ja kapellimestarien kanssa ja hänen teoksiaan on esitetty arvostetuilla festivaaleilla ja konserttisaleissa ympäri maailmaa. Pietilän innovatiivinen ja kokeellinen lähestymistapa musiikkiin on ansainnut hänelle maineen luovan musiikin terävimmässä kärjessä, tehden hänestä halutun esiintyjän sekä jazz- että nykyklassisen musiikin aloilla.

Yhdessä Mart Soon ja Esa Pietilän erinomaisen laajat ilmaisutaidot sekä ainutlaatuinen lähestymistapa musiikkiin tekevät heistä korvaamattoman ilmiön jazzin ja nykyklassisen musiikin faneille. Heidän dynaamiset improvisaation taidot yhdessä innovatiivisen live-elektroniikan käytön ja rohkean ilmaisunsa kanssa tekevät heistä todella ainutlaatuisia muusikoita, joiden yhteistyö esittelee uskomattoman ainutlaatuista kemiaa.