Sibbe Live!: Impressions du Nord – KONSERTTI SIIRTYY - – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Sibbe Live!: Impressions du Nord – KONSERTTI SIIRTYY –

Aikuinen 15€

Opiskelija/ eläkeläinen 12€

← Kaikki tapahtumat

Konsertti siirtyy ja uusi päivämäärä ilmoitetaan mahdollisimman pian. Pahoittelemme tästä koituvaa haittaa.

Melis Jaatinen, mezzosopraano, Juho Alakärppä, piano

Gösta Nystroem, Alf Hurum, Pauline Hall, Leevi Madetoja, Toivo Kuula

Suomalais-turkkilainen mezzosopraano Melis Jaatinen tunnetaan monipuolisena laulajana, joka viihtyy yhtä hyvin oopperalavalla kuin oratorio- ja kamarimusiikin tulkitsijana.

Valmistuttuaan Sibelius-Akatemiasta Melis toimi solistiharjoittelijana Suomen Kansallisoopperassa 2010-2012, jossa hän on laulanut siitä lähtien useissa rooleissa: mm. Nancy (Britten/Albert Herring), Sesto (Julius Caesar), Zara (Reinvere/Puhdistus), Cherubino (Mozart/ Figaron häät), Mercedes (Bizet/ Carmen) ja Flora (Verdi/La Traviata).

Muista oopperaesiintymisistä mainittakoon Polinan rooli (Tchaikovsky/ Patarouva) Savonlinnan oopperajuhlilta 2018, sekä debyytit 2019 Ruotsissa Norrlands oopperassa teoksessa Vi-en okänd opera av Bach? ja Tanskan kuninkaallisessa oopperassa Kayn roolissa Abrahamsen/Snedronningen.

Melis työskentelee aktiivisesti nykymusiikin parissa, ja on ollut kantaesittämässä myös useita muita teoksia: mm. UR/Thorvaldsdottir, VIA/ Kortetangas ja Påske/Kverndokk.

Jaatisella on monipuolinen kamarimusiikkirepertuaari, jota hän pyrkii jatkuvasti kehittämään ja syventämään laatiessaan uusia konserttiohjelmia. Yhdessä pianisti Juho Alakärpän kanssa hän on esiintynyt mm. Oxfordin Lied-festivaalilla, Oslo oopperassa, sekä useilla festivaaleilla Suomessa ja Norjassa. 2022 Melis ja Juho julkaisivat ensimmäisen yhteisen levynsä “Impression du Nord – Nordic songs”. Levy sisältää lauluja pohjoismaalaisilta säveltäjiltä, jotka ovat saaneet vaikutteita ranskalaisesta impressionismista.

Melis asuu Norjassa yhdessä miehensä ja kahden lapsensa kanssa. Vapaa-aikansa hän viettää mieluiten ulkona puutarhan hoidon parissa.

Simolaissyntyisen Juho Alakärpän soittoa on kuultu eritoten lied-pianistina laajasti kotimaassa, esim. Helsingin juhlaviikoilla, Espoon Urkuyö- ja aaria -festivaalilla, Rauma Festivossa, Mikkelin musiikkijuhlilla, Kangasniemen musiikkiviikoilla ja Lohtajan kirkkomusiikkijuhlilla. Ulkomailla hän on esiintynyt mm. Wienin Musikvereinissa, Berliinin filharmoniassa, Itävallan kulttuurifoorumissa New Yorkissa, Oxford Lieder sekä Oxford Arts –festivaaleilla ja Oslon oopperan lied-konserttisarjassa.

Juho opiskeli pianomusiikkia, kamarimusiikkia ja Lied-musiikkia Sibelius-Akatemiassa Helsingissä, Kölnin ja Münchenin musiikkikorkeakouluissa sekä Wienin musiikkiyliopistossa. Hänen opettajiaan ovat olleet professorit Liisa Pohjola, Ulrich Rademacher ja Charles Spencer sekä etenkin Lied-musiikin parissa Heikki Pellinen, Ilmo Ranta ja Gerold Huber.

Juho on saanut tehdä yhteistyötä useiden menestyneiden suomalaisten ja ulkomaalaisten laulajien kanssa. Hänen lied-pianisminsa on palkittu moneen otteeseen mm. ensimmäisellä palkinnolla Poleenin lied-pianistikilpailussa sekä ulkomailla tunnustuksella duo-työskentelystä yhdessä baritoni Aarne Pelkosen kanssa kansainvälisessa Das Lied -kilpailussa Berliinissä ja lied-duo-kilpailussa Enschedessä, Alankomaissa. Hän on nauhoittanut lauluja Suomen Yleisradiolle vuodesta 2010 alkaen ja soittanut cd-produktioissa mm. Franz Schubertin, Jean Sibeliuksen, Claude Debussyn, Toivo Kuulan, Leevi Madetojan ja Gösta Nystroemin lauluja. Hänen ja mezzosopraano Melis Jaatisen ensilevytys, ”Impression du nord – Nordic Songs” (Alba Records) sai hienot arviot kotimaisissa tiedotusvälineissä. Tällä hetkellä Juho työskentelee puolitoista vuotta kestävällä apurahakaudellaan erilaisten lied-, kamarimusiikki- ja soolokonserttien sekä levytysten parissa.

Muusikon töidensä lisäksi Alakärppä työskentelee tuntiopettajana Taideyliopiston Sibelius-Akatemian laulumusiikin osastolla Helsingissä ja Centria-ammattikorkeakoulussa Kokkolassa. Hän on Suomen Lied-akatemia ry:n perustajajäsen ja toimi Helsingissä yhdistyksen syksyllä 2019 ensimmäistä kertaa järjestämän, Lied-musiikkiin keskittyvän Laulun valo -festivaalin taiteellisena johtajana yhdessä Aarne Pelkosen kanssa.