Sibbe Live!: Impressions du Nord - INHIBERAD - Sibeliusmuseum Hoppa till huvudinnehållet

Sibbe Live!: Impressions du Nord – INHIBERAD –

Konserten skjuts upp på obestämd tid.

Melis Jaatinen, mezzosopran, Juho Alakärppä, piano

Gösta Nystroem, Alf Hurum, Pauline Hall, Leevi Madetoja, Toivo Kuula

Den finsk-turkiska mezzosopranen Melis Jaatinen är känd som en mångsidig sångerska, som trivs lika bra på operascenen som i oratorier och kammarmusik.

Efter sin examen vid Sibeliusakademin arbetade Melis som solistpraktikant vid Finlands nationalopera 2010-2012, där hon sedan dess har sjungit flera roller, bland annat Nancy (Britten/Albert Herring), Sesto (Julius Caesar), Zara (Reinvere/Purification), Cherubino (Mozart/Figaros bröllop), Mercedes (Bizet/Carmen) och Flora (Verdi/La Traviata).

Andra operaföreställningar inkluderar rollen som Polina (Tchaikovsky/Patarouva) från Nyslotts operafestival 2018, och debut 2019 med Norrlandsoperan i Sverige i Vi-en okänd opera av Bach? och med Kungliga Operan i rollen som Kay i Abrahamsen/Snedronningen
Melis är aktiv inom den samtida musiken och har uruppfört flera andra verk, bland annat UR/Thorvaldsdottir, VIA/Kortetangas och Påske/Kverndokk.

Jaatinen har en varierad kammarmusikrepertoar som hon ständigt försöker utveckla och fördjupa genom att skapa nya konsertprogram. Tillsammans med pianisten Juho Alakärpäää har hon uppträtt på Oxford Lied Festival, Oslo Opera och flera festivaler i Finland och Norge. 2022 släppte Melis och Juho sitt första gemensamma album ”Impression du Nord – Nordic songs”. Skivan innehåller sånger av nordiska kompositörer som inspirerats av den franska impressionismen.

Melis bor i Norge med sin man och två barn. Hon föredrar att tillbringa sin fritid ute i trädgården.

Juho Alakärppä, som är född i Simo, har gjort ett stort antal uppträdanden som liedpianist i Finland, bland annat vid Helsingfors festspel, Festivalen Orgelnatt & Aria i Esbo, Raumo Festivo, S:t Michels musikfestival, Kangasniemi musikvecka och Lochteå kyrkomusikfestival. Utomlands har han uppträtt vid Musikverein i Wien, Berlinfilharmonikerna, Österrikiska kulturforumet i New York, Oxford Lieder- och Oxford Arts Festivals och Oslo Opera Lied Concert Series.

Juho studerade pianomusik, kammarmusik och lied vid Sibeliusakademin i Helsingfors, musikhögskolorna i Köln och München samt musikuniversitetet i Wien. Bland hans lärare finns professorerna Liisa Pohjola, Ulrich Rademacher och Charles Spencer samt, särskilt när det gäller liedmusik, Heikki Pellinen, Ilmo Ranta och Gerold Huber.

Juho har haft möjlighet att samarbeta med många framgångsrika finska och utländska sångare. Hans liedpianism har belönats flera gånger, bland annat med första pris i Poleen liedpianist-tävlingen och utomlands har han fått erkännande för sitt duo-arbete med barytonen Aarne Pelkonen i den internationella Das Lied-tävlingen i Berlin och i lied-duo-tävlingen i Enschede i Nederländerna. Han har spelat in sånger för Finlands Radio sedan 2010 och har spelat sånger av Franz Schubert, Jean Sibelius, Claude Debussy, Toivo Kuula, Leevi Madetoja och Gösta Nystroem på CD-produktioner. Hans debutalbum med mezzosopranen Melis Jaatinen, ”Impression du nord – Nordic Songs” (Alba Records), fick mycket goda recensioner i de nationella medierna. För tillfället arbetar Juho på ett och ett halv års stipendium med olika Lied-, kammarmusik. och solokonserter samt inspelningar.

Utöver sitt arbete som musiker arbetar Alakärppä som föreläsare vid vokalmusikavdelningen vid Sibeliusakademin vid Konstuniversitetet i Helsingfors och vid Centria University of Applied Sciences i Karleby. Han är en av grundarna av Finlands Liedakademi och var tillsammans med Aarne Pelkonen konstnärlig ledare för Laulun valo-festivalen i Helsingfors, som föreningen ordnade för första gången hösten 2019, med fokus på liedmusik.