Tähtimaailma: suomalainen tähtitiede 1900-luvun alussa – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Tähtimaailma: suomalainen tähtitiede 1900-luvun alussa

Kolmas Tila -teatteri kutsuu jälleen yleisöään syventymään tulevan näyttämöteoksensa teemoihin. Helmikuussa 2023 ensi-iltansa saava Raumzeit tutkii totalitarismin ja tieteellisen ajattelun suhteita, tieteen vapautta, ajan ongelmaa ja suomalaisen tähtitieteen historiaa. Raumzeitin ensimmäinen yleisötapahtuma keskittyy tähtitieteen ja fysiikan historiaan 1900-luvun alkuvuosikymmeninä.

Tähtimaailma: suomalainen tähtitiede 1900-luvun alussa -yleisötapahtuma tutustuttaa kahteen produktiolle keskeiseen tutkijaan: Gunnar Nordström (1881-1923) oli fyysikko, jonka painovoimateoria oli merkittävä kilpailija Albert Einsteinin teorialle. Liisi Oterma (1915-2001) oli tähtitieteilijä, joka löysi kolme komeettaa ja noin 200 pikkuplaneettaa, ja joka toimi Turun yliopiston tähtitieteen professorina ja Tuorlan observatorion johtajana.

OHJELMA:

Kolmannen Tilan tiedeyhdyshenkilö, yliopisto-opettaja Annamari Konttinen lausuu tervetulosanat

Raumzeit-produktion esittelee ohjaaja Tuomas Rinta-Panttila, kommenttipuheenvuoro näytelmäkirjailija, dramaturgi Seppo Parkkinen

Puheenvuoro: Gunnar Nordström ja mustien aukkojen teoria. Yliopistonlehtori, dosentti Esko Keski-Vakkuri, Fysiikka, Helsingin yliopisto

Puheenvuoro: Liisi Oterman ura. Professori Esko Valtaoja, tähtitiede, Turun yliopiston professori emeritus

Aikaa on varattu myös keskustelulle. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.