Urkuja, kanteleita ja vähän scifiä – J. Pohjanmies – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Urkuja, kanteleita ja vähän scifiä – J. Pohjanmies

Sibelius-museon tuleva vaihtuva näyttely valottaa Suomen tuotteliaimman soitinkeksijän työtä. Näyttely Urkuja, kanteleita ja vähän scifiä – J. Pohjanmies esittelee Juhani Pohjanmiehen monialaista elämäntyötä niin soitinkeksijänä, urkusuunnittelijana kuin säveltäjänä.

Juhani Pohjanmies (1893–1959) oli muusikko, urkuri, urkusuunnittelija, säveltäjä, kuoronjohtaja, soitinkeksijä, musiikkikauppias, musiikinopettaja, konserttiarvostelija, taidemaalari, kirjailija ja filosofi. Hän keksi ja rakensi noin 30 uutta soitinta ja näistä noin 50 erilaista mallia. Mukaan mahtuu niin yksinkertaisia rautalankaviritelmiä kuin sähköavusteisia kosketinsoittimia. Kangasalan urkutehtaan palveluksessa Pohjanmies suunnitteli noin 80 urut, joista noin 30 on edelleen käytössä. Jälkipolville tunnetuin Pohjanmiehen luomuksista lienee Unto Koskelan runoon sävelletty Kuubalainen serenadi.

Näyttelyssä on esillä noin 15 Pohjanmiehen soitinkeksintöä, valokuvia hänen elämänsä varrelta sekä otteita hänen kirjallisesta tuotannostaan. Näyttelykävijä pääsee tietenkin myös kuuntelemaan Pohjanmiehen säveltämiä teoksia. Kokonaisuus tarjoaa laajan kuvan Pohjanmiehen suurelle yleisölle tuntemattomaksi jääneestä, erittäin tuotteliaasta elämästä.

Urkuja, kanteleita ja vähän scifiä – J. Pohjanmies esillä Sibelius-museossa 9.10.2024–1.6.2025.