Uusi museonjohtaja Teemu Kirjonen keskittyy mielenkiintoiseen sisältöön ja verkostoihin – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

05.09.2022

Teemu Kirjonen

Teemu Kirjonen on elokuun alusta lähtien toiminut museonjohtajana säätiön kolmelle museolle, jotka ovat Sibelius-museo, Casa Haartman ja Ett Hem.

– Ensimmäinen kuukausi on ollut erittäin inspiroiva ja vastaanotto hyvin positiivinen. Erityisen hienoa on ollut huomata, kuinka suuri määrä kosketuspintoja säätiön museotoiminnalla on.

Millaisia suunnitelmia sinulla on näiden kolmen museon toiminnan kehittämiseksi ja profiloimiseksi seuraavan vuoden aikana?

– Parhaillaan perehdyn siihen, mitä on jo tehty, ja hahmottelen tulevia kehityslinjoja yhdessä luovan ja kokeneen henkilöstömme kanssa. Meillä on suunnitelmissa tehdä museoista saavutettavampia sekä fyysisesti että digitaalisesti. Haluamme tarjota mielenkiintoista sisältöä ja viestiä siitä ymmärrettävällä tavalla, Kirjonen kertoo.

Millaisena näet Åbo Akademin säätiön kulttuuria tukevan toiminnan viiden vuoden päästä?

– Selkeä visiomme vuodelle 2025 on, että olemme arvostettu strateginen kumppani kulttuurin ja kaupunkikuvan kehittämisessä Turussa. Mielestäni se on hieno tavoite.

Olet aiemmin työskennellyt Sinfonia Lahdessa. Millaisia oppeja sait sieltä mukaasi?

– Yritän oppia kaikesta, mitä koin 19 vuoden aikana työskennellessäni Sinfonia Lahdessa, joka ei ole pelkästään korkeatasoinen konserttiorkesteri vaan myös aktiivinen toimija ympäröivässä yhteiskunnassa. Sovitimme Sibeliuksen musiikkia laaja-alaisesti ja monista eri näkökulmista ja tulemme nyt hyötymään paljon näistä kokemuksista ja verkostoista suunnitellessamme Sibeliuksen tulevaa roolia Sibelius-museossa.