Nya museichefen Teemu Kirjonen har fokus på intressant innehåll och kontaktnät – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

Nya museichefen Teemu Kirjonen har fokus på intressant innehåll och kontaktnät

05.09.2022

Teemu Kirjonen

Teemu Kirjonen är sedan första augusti ny museichef för stiftelsens tre museer Sibeliusmuseum, Casa Haartman och Ett Hem.
– Det har varit en mycket inspirerande första månad och mottagandet har varit väldigt positivt. Särskilt fint har det varit att se den stora mängden kontaktytor som stiftelsens museiverksamhet har.

Vilka planer har du för att utveckla och profilera verksamheten vid stiftelsens tre museer under det närmaste året?

– Just nu fokuserar jag på att sätta mig in i vad som har gjorts och vilka utvecklingslinjer vi börjar jobba med tillsammans med vår väldigt erfarna och idérika personal. Det finns planer på att göra museerna mera tillgängliga både fysiskt och digitalt. Vi vill erbjuda intressant innehåll och kommunicera det på ett förståeligt sätt, säger Kirjonen.

Hur ser du på SÅA:s kulturbärande verksamhet om fem år?

– I stiftelsens vision 2025 står välformulerat att vi är en uppskattad strategisk partner i utvecklandet av kulturen och stadsbilden i Åbo. Jag tycker att det är det är ett fint mål.

Du har tidigare jobbat på Sinfonia Lahti, vad tar du med dig därifrån?

– Jag försöker ta med allt jag kan av det jag upplevde under mina 19 år på Sinfonia Lahti, som inte bara är en högklassig konsertorkester utan också en aktiv aktör i omgivande samhället. Vi bearbetade Sibelius musik omfångsrikt och från otaliga vinklar och vi kommer att dra stor nytta av de här upplevelserna och kontakterna då vi nu planerar Sibelius kommande roll i Sibeliusmuseum.