Elokuun lopulla puhaltavat tieteen ja taiteen tuulet, kun ABOAGORA saapuu Sibelius-museoon – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

19.08.2022

Tiede- ja taidetapahtuma ABOAGORA on vuodesta 2011 asti löytänyt Sibelius-museolta kodin aina elokuussa. Tänä vuonna teemana kulkee tuuli.

Turun vanhin tammi Sibelius-museon takapihalla.
Turun vanhimman tammen äärellä on vietetty ABOAGORAa jo yli kymmenen vuoden ajan. Kuva: Pekko Vasantola.

Lehdet kahisevat Turun vanhimmassa, lähes 300-vuotiaassa tammessa. Tammi oli osa 1700-luvulla perustettua akateemista puutarhaa, jossa ekonomian professori ja tutkimusmatkailija tutki satoja erilaisia hyötykasveja. Nykyään paikalla seisoo 1960-luvun niin sanottua betonibrutalismia edustava Sibelius-museo, joka pitää sisällään muun muassa musiikin historiaa ihmiskunnan eri vaiheista. Läsnä ovat hyvin konkreettisella tavalla taide, tiede ja luonto, menneisyys ja nykypäivä. Mikä siis olisikaan soveliaampi ympäristö yhtä lailla näitä kaikkia yhdistävälle ABOAGORAlle.

ABOAGORA kokoaa vuosittain taiteilijoita, tutkijoita ja yleisöä kolmeksi päiväksi yhteen murtamaan taiteiden ja tieteiden välille syntyneitä raja-aitoja. Avoimuuden ja mahdollisimman moninaisen keskustelun nimissä pääpuhujien luennot eli AGORAt ovat aina ilmaisia kaikille; tänä vuonna maksuton on myös Många Röster – Many Voices -esitys. Vuodesta 2019 lähtien ABOAGORAssa on ollut käynnissä ”The Five Rings” -teemakokonaisuus (maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys), jonka mukaisesti tänä vuonna on vuorossa tuuli. Laajat teemat tarjoavat tilaa monipuolisille näkemyksille ja antavat mahdollisuuden käsitellä niin ikiaikaisia kuin tässä hetkessäkin olevia kysymyksiä.

Yhtä aikaa ikiaikainen ja muuttuva tuuli

Tuuli, tai ilma, teemana vie omalla erityisellä tavallaan yhtäältä ikuisuuden ja toisaalta muutoksen kysymysten äärelle. Miljardeja vuosia sitten muuttunut ilmakehä mahdollisti elämän maapallollamme; ihmistoiminnan siinä aiheuttamat muutokset taas ovat nykyään vaarantamassa tätä elinehtoa. Hengittämämme ilma on yhtäaikaisesti samaa, mutta silti koostumukseltaan erilaista, kuin mitä esivanhempamme hengittivät. Tuuli on paitsi itse jatkuvasti uudistuva, myös muutoksen mahdollistaja muille ja ehkä juuri siksi se onnistuu viemään myös ajattelumme uudenlaisille urille.

Esitys Aboagora aikana Sibelius-museon salissa
Sibelius-museo ja ABOAGORA ovat molemmat samanaikaisesti historian ja nykypäivän äärellä. Kuva: Pekko Vasantola.

Edellä esitetyt, ja lukuisat muut, pohdinnat näkyvät siis ABOAGORAn tämän vuoden ohjelmassa. Valokuvaaja, kirjoittaja ja aktivisti Joan Sullivanin AGORA-luennolla käsitellään ilmastonmuutosta ja tuulivoimaa; varsinaisesti hän paneutuu kuitenkin nimenomaan muutoksen kysymyksiin. Sullivan syventyy nimittäin pohtimaan niin menneiden kuin nykyisten energiasiirtymien luonnetta välitiloina.

Itsessään näkymätön ilma tulee näkyväksi nimenomaan muutoksessa; oli sitten kyse vaikkapa eroosiosta, liikkeestä tai ilmakehän koostumuksen muuttumisesta. Tämä ilman näennäinen näkymättömyys onkin kuvataiteen näkökulmasta erityisen kiinnostava kysymys. Kuinka tuoda ilma visuaalisuuden ja aistillisuuden piiriin? ABOAGORAssa aihetta pohtii taidehistorioitsija ja Taideyliopiston dekaani Hanna Johansson, jonka luento käsittelee kuvataiteen tapoja ja keinoja esittää ja edustaa ilmaa elementtinä.

Aistillisuuden piiriin tuuli voi tietysti saapua paitsi näön myös kuulon kautta. Fysiikan professori Andrew Coates (University College London) soittaa luentonsa aikana nauhoitettuja tuulten ääniä; joskin meille tutumpien tuulten sijaan nämä äänitetyt tuulet ovat puhaltaneet maapallon ulkopuolella. Luonnontieteellisen konkreettisen lähestymistavan vastapainona saa tuuli tapahtuman aikana myös puhtaan symbolisen arvon, kun musiikkia, runoutta ja akrobatiaa yhdistävä Många Röster – Many Voices -esitys käsittelee demokratian ja diktatuurin kysymyksiä.

Sibelius-museon piha
Lähes 300-vuotiaan tammen ympäristö on historian saatossa muuttunut huomattavasti. Kuva: Pekko Vasantola.

Kolmen päivän aikana tuulta ehditään käsitellä myös niin hengityksen moninaisten merkitysten, epävakaiden aikojen kuin ilmakehästä huolehtimisen kautta. Teemaa lähestytään paitsi uskontotieteen, ekologian ja logopedian näkökulmista myös musiikin, performanssitaiteen ja akrobatian keinoin. Yhtä lailla monipuolisuus kuvastaa myös Sibelius-museota; tuodaanhan siellä parhaillaankin esiin paitsi musiikin historiaa, myös esimerkiksi kuvataidetta ja Pehr Kalmin tarinaa. Yhtäaikaisuus historian ja uudistumisen teemojen äärellä sekä moninaisuus yhdistävät siis osuvalla tavalla Sibelius-museota ja ABOAGORAa – sekä tuulta.

Turun vanhimman tammen ympärillä on sen elämän aikana muuttunut paljon; yhtä lailla tuuli kuitenkin liikuttaa sen lehtiä tänä päivänä kuin lähes 300 vuotta sitten.

Teksti: Julia Autio, ABOAGORAn harjoittelija 2022

ABOAGORA 2022: Wind järjestetään Sibelius-museolla 24.–26.8.2022. AGORA-luennot sekä Många Röster – Many Voices -esitys ovat avoimia ja ilmaisia kaikille, muut esitykset edellyttävät rekisteröitymistä. Rekisteröityminen päättyy 17.8. Lisätietoja osoitteessa: www.aboagora.fi

ABOAGORAn toteuttavat yhteistyössä Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaine, Åbo Akademin säätiön yhteydessä toimiva Donner-instituutti, Åbo Akademi sekä Turun AMK:n Taideakatemia. Hanketta rahoittavat Koneen Säätiö, Svenska kulturfonden sekä Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Åbo Akademin säätiö.