Sibelius-museo ja Turun kaupunki liittyvät uuteen eurooppalaiseen kulttuuriverkostoon – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

01.04.2022

Sibelius-museo liittyy Turun kaupungin kanssa eurooppalaiseen kulttuuriyhteistyöverkostoon Network of the Houses and Museums of European Musicians. Musiikkiin keskittyvä yhteistyöverkosto perustetaan allekirjoitustilaisuudessa sunnuntaina 3. huhtikuuta Ranskan Bougivalissa.

Verkoston perustamisen aloitteentekijä on Centre Européen de Musique -kulttuurikeskuksen puheenjohtaja ja perustaja Jorge Chaminé. Uuden verkoston tarkoituksena on laajentaa yhteistyötä kulttuurin ja erityisesti musiikin alalla sekä Euroopassa että sen ulkopuolella. Painopisteenä on nuorten muusikoiden ja musiikintutkijoiden työn tukeminen sekä uusien yhteistyömuotojen kehittäminen eri toimijoiden ja maiden välillä.

Verkoston luomiseen osallistuu nelisenkymmentä kulttuuritahoa, museota ja yhteistyökumppania kahdestakymmenestä Euroopan maasta. Turun lisäksi tässä vaiheessa mukana ovat Mafran, Granadan, Tukholman, Catanian, Bonnin, Baden-Badenin, Leipzigin ja Delphin kaupungit.

Bougivalin allekirjoitustilaisuudessa Turun kaupunkia edustavat kaupunginjohtaja Minna Arve sekä tulevan Historian ja tulevaisuuden museon hankepäällikkö Joanna Kurth. Sibelius-museota edustaa tilaisuudessa kulttuurituottaja Johannes Juva, joka odottaa innolla uusien kontaktien solmimista Ranskassa:

– Eurooppalaiseen yhteistyöverkostoon liittyminen on Sibelius-museolle hieno tilaisuus syventää kansainvälistä toimintaansa ja yhteistyötään muiden musiikkimuseoiden ja alan toimijoiden kanssa. Verkoston tavoite tukea nuorten muusikoiden ja musiikintutkijoiden työtä vastaa mitä suurimmissa määrin Åbo Akademin Säätiön ja Sibelius-museon arvoja. Näinä aikoina meillä on tarve luoda kontakteja ja vahvistaa yhteisöllisyyden tunnetta – musiikki yhdistää ihmisiä kielestä ja taustasta riippumatta. Sibelius totesi jo yli sata vuotta sitten: ”Musiikki alkaa siinä, missä kielen mahdollisuudet loppuvat”, ja tämä tuntuu ajankohtaiselta tänäkin päivänä.

Tarkempaa tietoa yhteistyöverkostosta (englanniksi)