Sibelius-museo laajentaa profiiliaan lanseeraamalla konserttisarjan Fredagar på Sibbe – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

22.09.2022

Sibelius-museo lanseeraa uuden konserttisarjan Fredagar på Sibbe. Valmistumisvuodesta 1968 asti museossa on järjestetty kamarimusiikkipainotteinen keskiviikkokonserttisarja, joka tänä päivänä tunnetaan nimellä Sibbe Live!. Tätä täydentävä uusi sarja tarjoaa 7. lokakuuta alkaen kuusi konserttia kiehtovilla ja ajankohtaisilla esiintyjillä.

Uuden konserttisarjan voi nähdä eräänlaisena jatkumona Sibbe Atrium Live! -sarjalle, joka elokuun iltoina tarjoili elektronista ja kokeellista musiikkia museon atriumpihalla. Fredagar på Sibbe -sarjan konserteissa kuullaan tänä syksynä mm. elektroakustisia sävellyksiä, jazzia ja genrerajoja rikkovaa musiikkia. Kohderyhmää ovat kaikenikäiset ennakkoluulottomat musiikin kuuntelijat.

Konserttisarjan kuratoinut kulttuurituottaja Johannes Juva odottaa uutta sarjaa innolla:

– Haluamme tarjota myös perjantaisin mielenkiintoisia musiikillisia elämyksiä ja on ollut hienoa luoda museolla jotain uutta. Sarja ei ole genresidonnainen, joten jatkossa saatetaankin kuulla monenlaista ohjelmistoa. Museon Sibelius-sali on upea – niin akustisesti kuin visuaalisestikin – ja tänne sopivat monenlaiset musiikkityylit. Moni sarjan esiintyjistä ja kokoonpanoista nähdään myös ensi kertaa Turussa!

Myös Åbo Akademin säätiön museojohtaja Teemu Kirjonen iloitsee uudesta perjantaisarjasta:

– Pitkät perinteet omaavan keskiviikkosarjamme rinnalle rakennetulla perjantaisarjalla haluamme tarjota turkulaisyleisölle mielenkiintoisen ohjelmakokonaisuuden, jota tässä laajuudessa ei museolla ole ennen kuultu. Sarja nostaa ja terävöittää osaltaan Sibelius-museon profiilia korkeatasoisten ja monipuolisten konserttien tarjoajana.

Konserttisarjan aloittaa perjantaina 7. lokakuuta ajankohtainen suomalais-italialainen säveltäjä-tuottaja ja viulisti Elia Lombardini, joka tunnetaan parhaiten työstään suomalaisen vaihtoehtomusiikin kentällä.

Konsertissaan Lombardini esittää augmentoidulla viululla teemoja ja tunnelmia debyyttialbumiltaan In Death and the Hunger for a Thousand Lives (Left Bank Recordings, 2022). Esiintymisissään Lombardini ei vain toista jo äänitettyä musiikkia, vaan luo sen osista joka kerta jotain uutta. Sibelius-museon konsertti on Lombardinin ensiesiintyminen Turussa.

Turun debyytin tekevät myös elektroakustisen musiikin esittämiseen keskittyvä defunensemble 14. lokakuuta sekä Laura Hynninen poikkitaiteellisella Otilia -esityksellään 2. joulukuuta.

Fredagar på Sibbe, syksy 2022

7.10. Elia Lombardini