Sibeliusmuseum breddar sin profil genom att lansera konsertserien Fredagar på Sibbe – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

22.09.2022

Sibeliusmuseum lanserar en ny konsertserie, Fredagar på Sibbe. Alltsedan Sibeliusmuseum stod färdigt år 1968 har museet erbjudit en kammarmusikfokuserad onsdagskonsertserie, idag känd som Sibbe Live!. Som komplement till den traditionella serien erbjuder nu Fredagar på Sibbe från och med 7 oktober sex konserter med fascinerande och aktuella artister och ensembler.

Den nya konsertserien kan ses som en slags fortsättning på Sibbe Atrium Live! -serien, som under augustikvällar serverade elektronisk och experimentell musik på museets atriumgård. Under konserterna i serien Fredagar på Sibbe framförs i höst bl.a. elektroakustiska kompositioner, jazz och genreöverskridande musik. Målgruppen är fördomsfria musiklyssnare i alla åldrar.

Konsertserien är kuraterad av kulturproducent Johannes Juva, som ser fram emot den nya serien:

– Vi vill erbjuda intressanta musikupplevelser också på fredagar och det känns fint att få skapa något nytt här på museet. Konsertserien är inte genrebunden, så i framtiden kan vi komma att få höra väldigt varierande repertoar. Museets Sibeliussal är underbar – både akustiskt och visuellt – och den lämpar sig för många olika musikstilar. Dessutom kommer flera av seriens artister och ensembler att uppträda i Åbo för första gången!

Även Stiftelsens för Åbo Akademi museichef Teemu Kirjonen glädjer sig över den nya fredagsserien:

– Med fredagsserien som komplement till vår mångåriga onsdagsserie vill vi erbjuda Åbopubliken intressant repertoar som i den här skalan inte tidigare har hörts i museet. Konsertserien höjer och vässar Sibeliusmuseums profil som arrangör av högkvalitativa och mångsidiga konserter.

Konsertserien sparkar i gång fredagen 7 oktober med den högaktuella finsk-italienska kompositör-producenten och violinisten Elia Lombardini, som är mest känd för sitt arbete inom finsk alternativ musik.

Med en augmenterad violin framför Lombardini teman och stämningar från sitt debutalbum In Death and the Hunger for a Thousand Lives (Left Bank Recordings, 2022). Under sina konserter upprepar Lombardini inte bara inspelad musik, utan använder delar av den för att skapa något nytt varje gång. Konserten i Sibeliusmuseum är Lombardinis första uppträdande i Åbo.

Sin Åbodebut gör även den elektroakustiska gruppen defunensemble 14 oktober samt Laura Hynninen med sitt tvärkonstnärliga framförande Otilia 2 december.

Fredagar på Sibbe, hösten 2022

7.10 Elia Lombardini
14.10 defunensemble
21.10 Mikko Sarvanne Garden och AINON