Sibelius-museon lokakuu tarjoaa monipuolisia konsertti-iltoja ja harvinaisempia musiikkiherkkuja – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön
← Takaisin

09.10.2024

Sibelius-museo tarjoaa elämyksiä musiikin ystäville lokakuussa, kun Sibelius-salissa nähdään muun muassa kansainvälisesti tunnustettuja huippumuusikoita, klassisen musiikin iltoja ja kokeellisempaa äänitaidetta.

Sibelius-museon lokakuu käynnistyy Sibbe Live! -konsertilla 9. lokakuuta, kun kansainvälisestikin tunnustettu kitarataiteilija Patrik Kleemola nousee Sibelius-salin parrasvaloihin. Kleemolan klassisen kitaran soinnit säestää kamarikuoro Key Ensemble johtajanaan Jutta Seppinen.

Muusikko Patrik Kleemola.
Patrik Kleemola.

Jean Sibeliuksen varhaisemman tuotannon Pianokvintetto g-molli kuullaan uuden kriittisen edition mukaisessa asussa 12. lokakuuta. Ennen konserttia tutkija Anna Pulkkis johdattelee teoksen tarinaan, jossa Sibelius-museon käsikirjoituskokoelman aarteilla on tärkeä rooli. Esitykseen sisältyy kaksi versiota scherzo-osasta, eli julkaissun, yleisesti tunnetun version lisäksi myös säveltäjän aiemmin hylkäämä versio.

“Sibeliuksen pianokvinteton uuden kriittisen edition ensiesityksen saaminen Sibelius-museoon on hieno asia. Teos kantaesitettiin kokonaisuudessaan Turussa vuonna 1890 Akatemiatalon juhlasalissa, ja vuonna 1965 kvintetto myös radioitiin Turun musiikkijuhlilla. Turulla ja Sibeliuksen pianokvintetolla on siis vahva yhteys”, Sibelius-museon kulttuurituottaja Johannes Juva huomauttaa.

Sibbe Live!:n Duoilta-konsertissa kuullaan harpisti Krista Leivon ja huilisti Visa Turusen muodostamaa duokokoonpanoa, joka esittää pääasiassa ranskalaista harpulle ja huilulle sävellettyä kamarimusiikkia 16. lokakuuta. Yleisölle on luvassa myös musiikillisia yllätyksiä.

Suomalaisen kansanmusiikin uranuurtajat Maria Kalaniemi ja Timo Alakotila esiintyvät Sibbe Live! -konsertissa 23. lokakuuta osana Kalaniemen 60-vuotisjuhlavuoden konserttisarjaa. Ohjelmistossa on niin suomalaisia kuin suomenruotsalaisia perinteisiä sävelmiä sekä duon omia sävellyksiä.

Fredagar på Sibbe -konserttisarjassa CHRONOVARIATIONS yhdistää akustisen ja elektronisen äänen minimalistiseksi ja avantgardistiseksi kokonaisuudeksi. Saksofonisti, klarinetisti, säveltäjä ja äänitaiteilija Heli Hartikaisen teos vie kuulijan ajattomuuden ja äänen resonanssin maailmaan.

Heli Hartikainen soittaa saksofonia.
CHRONOVARIATIONS. Kuva: Heidi Piiroinen

Sibbe Live:n Kolme B:tä -konsertin ohjelmassa kuullaan Bachin, Beethovenin ja Brahmsin rakastettuja teoksia. Tämä klassisen musiikin ilta tarjoaa pianisti Maija Parkon ja viulisti Annemarie Åströmin intensiivisiä tulkintoja maailman tunnetuimpien säveltäjien tuotannosta.

Konserttien lisäksi Sibelius-museossa pääsee nauttimaan näyttelystä Urkuja, kanteleita ja vähän scifiä – J. Pohjanmies 9. lokakuuta alkaen. Näyttely esittelee Juhani Pohjanmiehen monialaista elämäntyötä niin soitinkeksijänä, urkusuunnittelijana kuin säveltäjänä.

Lue lisää kaikista Sibelius-museon tapahtumista.

Sibbe Live!: Patrik Kleemola & Key Ensemble
9.10. 19:00–20:00