Fredagar på Sibbe: João Afonso Trio – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Aikuinen 25€

Opiskelija/ eläkeläinen 15€

← Kaikki tapahtumat

Sibelius museo ylpeänä esittää: João Afonso.

Portugalilaisen folkmusiikin merkittävimpiin nykysäveltäjiin ja -tulkitsijoihin kuuluvan Afonson levyjä on julkaistu ja esitetty ympäri maailman. Uransa aikana Afonso on ehtinyt työskennellä lukuisten eri musiikinalan ammattilaisten kanssa, joihin kuuluvat mm. José Mário Branco, Fausto Bordalo Dias, Amélia Muge, Júlio Pereira, Filipa Pais, Uxia, Luís Pastor, the group Mestisay, Pablo Milanés, Paco Ibañez, Pedro Guerra and Javier Ruibal, Kepa Junkera, Costa Neto, Stewart Sukuma ja Juan Carlos Cambas.

Konsertissa João Afonso esittää tuoreimman albuminsa Livros (= kirjat). Häntä säestävät kitaroilla Miguel Fevereiro ja António Pinto.

Afonson uudessa projektissa materialisoituu hänen henkilökohtainen näkemyksensä portugalilaisen kirjallisuuden suurteoksista. ”Kun ajatus teoksesta syntyi, ajattelin sitä, miten kirjat saavat meidät kasvamaan tarjoamansa seuran, tiedon ja luovuuden kautta”, Afonso kertoo.

Konsertissa João Afonso esiintyy laulaa ja säestää itseään kitaralla. Tämä näennäisen yksinkertainen ratkaisu sovittaa hänen monitasoisen äänensä kitaran runsaaseen äänimaailmaan, ja herättää huomiota tavalla, jolla se rikastaa näiden kappaleiden sonorisuutta. Konsertissa Afonso palaa myös jo aiemmin julkaisemiin teoksiinsa.