Fredagar på Sibbe: João Afonso Trio – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Vuxen 25€

Studerande/ pensionär 15€

← Alla evenemang

För första gången i Finland presenterar vi stolt João Afonso – en mångsidig musiker som har varit en av de viktigaste portugisiska tonsättarna och tolkarna av idag.

Hans album har redigerats nationellt och internationellt och har representerat portugisisk musik över en stor del av världen.

Under hela sin karriär har han samarbetat med musiker och tolkar från den nationella och internationella musikscenen bl.a. José Mário Branco, Fausto Bordalo Dias, Amélia Muge, Júlio Pereira, Filipa Pais, Uxia, Luís Pastor, gruppen Mestisay, Pablo Milanés, Paco Ibañez, Pedro Guerra och Javier Ruibal, Kepa Junkera, Costa Neto, Stewart Sukuma, Juan Carlos Cambas, med flera.

I denna speciella konsert presenterar João Afonso sitt senaste verk ”Livros”, ackompanjerad av Miguel Fevereiro och António Pinto på gitarr.

”När jag fick idén att göra detta verk tänkte jag på hur en bok får oss att växa med sitt rika sällskap, sin information och sin kreativitet”, säger João Afonso om detta nya projekt som i dikter och sånger materialiserar en personlig vision om stora portugisiska litterära verk.
I den här konserten uppträder João Afonso med röst och gitarr, i ett till synes enkelt alternativ som förenar hans mångfacetterade röst i ett generöst gitarrljudsuniversum och som utmärker sig som ett alternativ som medvetet berikar den klangliga klädseln i dessa sånger. Låtar från andra redan utgivna verk.