Fredagar på Sibbe: Marko Nyberg – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Aikuinen 25€

Opiskelija/ eläkeläinen 15€

← Kaikki tapahtumat

Tummaa elektroa, nykytanssia ja abstraktia videotaidetta.

Ambient pop -yhtye Husky Rescuen perustajana ja laulunkirjoittajana tunnettu säveltäjä-tuottaja Marko Nyberg julkaisee ensimmäisen sooloalbuminsa Solveig huhtikuussa El Camino Recordsin kautta. Neoklassista, ambientia ja teknoa yhdistävää debyyttialbumia juhlistetaan spesiaalilla levynjulkaisukonsertilla Sibelius-museossa albumin julkaisupäivänä perjantaina 5.4.2024. Nybergin live-performansseissa nähdään nykytanssia ja abstraktia videotaidetta.

Albumilla vierailee muun muassa avantgarde-popyhtye Ruusujen laulaja Ringa Manner. Marko kuvailee albumia: ”What is introspection? This music I made? Well, it’s like my own little time capsule. [- -] I start wondering about life. You know, the big questions. When does it all kick off? What’s the deal from start to finish? Are there any standout moments? And is it even fair? Does it just fizzle out when things start getting good?”

Marko Nyberg tunnetaan yhtenä Suomen kysytyimmistä mainos- ja elokuvamusiikin säveltäjistä. Syksyllä 2023 Nyberg sävelsi ensimmäisen näytöksen Birmingham Royal Balletin kiiteltyyn Black Sabbath -balettiin ja äänisuunnitteli koko teoksen. Hän sai hiljattain valmiiksi musiikin Tero Saarinen Companyn ja Tampereen Työväen Teatterin yhteistyönä syntyneeseen tulkintaan Shakespearen Macbethista, jonka ensi-ilta nähtiin Tanssin talossa 13. maaliskuuta.

Vuonna 2002 perustettu Husky Rescue – tauolla – on julkaissut neljä studioalbumia (joista ensimmäinen myi yli 100 000 fyysistä kopiota), kiertänyt maailman festivaaleja Glastonburysta Lollapaloozaan ja soinut muun muassa HBO:n The Sopranos -sarjassa.