Fredagar på Sibbe: Marko Nyberg – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Fredagar på Sibbe: Marko Nyberg

Mörk elektro, nutidsdans och abstrakt videokonst

Marko Nyberg, kompositör-producent och medgrundare av ambient pop-bandet Husky Rescue, släpper sitt första soloalbum Solveig i april via El Camino Records. Debutalbumet, som kombinerar neoklassicism, ambient och techno, kommer att firas med en speciell releasekonsert på Sibeliusmuseum på utgivningsdagen fredagen den 5 april 2024. Nybergs liveframträdande kommer att innehålla nutidsdans och abstrakt videokonst.

På albumet medverkar bland andra Ringa Manner, sångare i den avantgardistiska popgruppen Ruusut. Marko beskriver albumet så här: ”What is introspection? This music I made? Well, it’s like my own little time capsule. [- -] I start wondering about life. You know, the big questions. When does it all kick off? What’s the deal from start to finish? Are there any standout moments? And is it even fair? Does it just fizzle out when things start getting good?”

Marko Nyberg är känd som en av Finlands mest eftertraktade kompositörer av reklam- och filmmusik. Hösten 2023 komponerade Nyberg den första akten av Birmingham Royal Ballet’s hyllade Black Sabbath-balett och gjorde ljuddesignen till hela verket. Han har nyligen färdigställt musiken till Tero Saarinen Companys samarbete med Tammerfors Arbetarteater kring Shakespeares Macbeth, som hade premiär på Dansens hus onsdagen den 13 mars.

Husky Rescue (för tillfället på paus) grundades 2002 och har släppt fyra studioalbum (varav det första sålde över 100 000 fysiska exemplar), turnerat på världens festivaler från Glastonbury till Lollapalooza och spelats bl.a. i HBO:s serie The Sopranos.