Fredagar på Sibbe: Trio Peltomaa Fraanje Perkola
04.04.2025 19:00 – 20:00
Perushinta 25€ + tilausmaksu (from 1,50 € + 0,65 % tilauksesta)
Opiskelijat/eläkeläiset/lapset 15€ + tilausmaksu (from 1,50 € + 0,65 % tilauksesta)
Aino Peltomaa, laulu, keskiaikainen harppu
Harmen Fraanje, piano, syntetisaattori
Mikko Perkola, viola da gamba, efektit
Trio Peltomaa Fraanje Perkola yhdistää ihmisäänen, pianon ja viola da gamban elektronisten efektien ja keskiaikaisen harpun kanssa. Muusikoilla on monipuolinen tausta vanhassa musiikissa, jazzissa, suomalaisessa kansanmusiikissa sekä nykymusiikissa, vaikka keskiaikainen oli heidän omalaatuisen ja tunnistettavan sointinsa inspiraatio.
Ryhmä jatkaa Hildegard von Bingenin (1098–1179) ja Pérotinin (1160–1230) laulujen sekä 1300-luvun pyhiinvaelluslaulujen tutkimista. Luostarien, katedraalien ja pyhiinvaelluskohteiden kaiut yhdistyvät herkkiin improvisaatioihin ja uusiin sävellyksiin. Ne muodostavat linkkejä aikakausien ja vuosisatojen välille, samalla kutsuen kuulijan matkalle tyyneyteen ja rauhaan.
Trioa kiinnostaa ajan hahmottaminen ja tapa, jolla nämä kauniit keskiaikaiset melodiat ja tekstit puhuttelevat meitä nyt, ajallisuuden käsite – hetki, jona ne tallennettiin keskiaikaisiin käsikirjoituksiin – sekä ajallisuuden valta muovaa improvisaatioita ja sävellyksiä satoja vuosia myöhemmin.
Trio Peltomaa Fraanje Perkola toinen albumi Komorebi julkaistiin 26.5.2023, jatkona heidän debyyttijulkaisulleen ÆR (Fuga Libera, 2021). Post-klassinen projekti tutkii haurauden ja menetyksen teemoja, sekoittaen keskiaikaista ja elektronista musiikkia sekä jazzia luoden ihmeellisen ja meditatiivisen äänimaailman.
Komorebi on vaikeasti käännettävä japanin kielinen ilmaus, jota voisi kuvata ”puunlehtien läpi paistavaksi auringonvaloksi, mikä paljastaa valojen ja lehtien vuorovaikutuksen”. Yhdestä hollantilaisesta ja kahdesta suomalaisesta koostuva trio tutkii luonnon ja kuoleman haurautta, lehtien läpi paistavan valon katoavaista luonnetta, runoutta ja luonnon elähdyttävyyttä, sekä luonnonympäristöjen menetystä.
Tekstit ovat laulaja Aino Peltomaan, tunnetun suomalaisrunoilijan Saima Harmajan (1913–1937) ja Hildegard von Bingenin alkuperäistä runoutta, sekä tekstejä keskiaikaisesta birgittalaislaulujen kokoelmasta Cantus Sororumista (Siskojen Laulut).
Aino Peltomaa on suomalainen laulaja ja muusikko, joka esittää monipuolisesti keskiajan ja renessanssin musiikkia nykymusiikin ja vapaan improvisaation ohella. Peltomaa tekee aktiivista yhteistyötä eri genrejen muusikkojen ja taiteilijoiden kanssa, sekä esiintyy säännöllisesti Suomessa ja ulkomailla.
Hän johtaa tai yhteisjohtaa kokoonpanoja kuten Trio Peltomaa Fraanje Perkola, Ensemble Gamut!, Harmony of the Spheres, Amor Céu, sekä työskentelee yhdessä Helsingin Kamarikuoron, ’k:amos’in, Aitionin ja Trio Sufiran kanssa.
Hän järjestää retriittejä ja meditaatiokonsertteja ja levy-yhtiöt Fuga Libera, Eclipse Music, Aspen Edities ja Alba Records on julkaissut hänen äänityksiään. Peltomaalla on maisterintutkinto musiikista ja psykologiasta.
Harmen Fraanje on hollantilainen pianisti ja säveltäjä, joka asuu Amsterdamissa. Kansainvälisesti tunnustetun AllAboutJazz-verkkosivuston mukaan Harmen Fraanje ”on nousemassa yhdeksi viime vuosikymmenen vaikuttavimmista nuorista eurooppalaispianisteista.”
Fraanje johtaa ja yhteisjohtaa useita yhtyeitä ja työskelee säännöllisesti Reijsiger Fraanje Syllan, Mats Eilertsen Trion, Arve Henriksenin, Trio Fraanje/Sonjano/Gouband ja Michael Mooren kanssa, sekä esiintyy soolokonserteissa. Hänen projektiensa äänityksiä ovat julkaisseet merkittävät levy-yhtiöt kuten ECM, Winter & Winter ja Hubro Music. Fraanje on esiintynyt mm. Ambrose Akinmusiren, Kenny Wheelerin, Thomas Morganin, Werner Herzorgin, Mark Turnerin ja Trygve Seimin kanssa.
Fraanje on Amsterdamin konservatorion jazzpianon osaston johtaja.
Mikko Perkola, viola da gamban soittaja, säveltäjä ja laulaja, on suomalainen vanhan musiikin virtuoosi, joka esiintyy säännöllisesti Gramophone-palkitun Phantasmin, Concerto Palatinon ja Helsingin Barokkiorkesterin kanssa.
Hän on esiintynyt ja äänittänyt Norjan Barokkiorkesterin, Battalian, Ensemble Severinin, Topi Lehtipuun, Hans-Ola Ericssonin ja Anna Lindailin kanssa. Hän on äänittänyt gambasonaatteja Aapo Häkkisen kanssa tunnetulle Naxos-yhtiölle.
Mikko Perkola esittää useita genrejä vanhan musiikin ohella, työskennellen jazz-muusikkojen, tanssijoiden, kuvataiteilijoiden ja nykymusiikin spesialistien kanssa. Vuonna 2023 hän järjesti kiertueen sooloprojektilleen “Without the name you are light.”
Linda Holt / Fanfare (USA)
‘As the scholar Evelyn Underhill wrote more than a century ago, the mystical experience is not the occult, not an escape from reality; it is reality itself, all that is left when artifice is stripped away. … This album touches on that essence as expressed in music, and I can think of few other examples so well done in our time.’
The Guardian (UK)
‘Peltomaa Fraanje Perkola, an unorthodox Dutch/Finnish trio for voice, piano and viola da gamba, which takes medieval hymns and transforms them into quizzical, drone-based experimental miniatures.’
Emanuel Overbeeke / Opus Klassiek (NL)
‘A wonderful time document that breathes openness and tolerance, which are welcome appearances in a time of polarization and identity politics.’