Himera esittää: Topias Tiheäsalo - Tasayö – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Himera esittää: Topias Tiheäsalo – Tasayö

Vapaa pääsy

← Kaikki tapahtumat

Himera-työryhmä toteuttaa lauantaina 19.3. konsertin yhteistyössä Sibelius-museon kanssa, jossa esitetään Topias Tiheäsalon tilallinen sävellys Tasayö. Sävellys on monituntinen, erityisesti museon akustiikkaan suunniteltu teos. Se on myös aikaan ja päivänvaloon sidottu: teos alkaa päivänvalossa ja kulkee kuuden tunnin kestonsa aikana kohti illan hämärää.

Samaan viikonloppuun osuu kevätpäiväntasaus: sekä syys- että kevätpäiväntasausta tarkoittava sana equinox tulee latinankielen sanoista aequus (tasa-arvo, jotain joka jaetaan tasan) sekä nox (yö). Tässä kosmisessa leikkauspisteessä päivä ja yö ovat hetken aikaa yhtä pitkät. Lisäksi ajankohdalla on suorempi, yhteiskunnallisempi yhteytensä tasa-arvon käsitteeseen: maaliskuun 19. päivä on Minna Canthin sekä tasa-arvon päivä.

Sävellykseen voi suhtautua ”äänellisenä installaationa”: tilaan ja äänen pariin voi saapua ja sieltä voi lähteä vapaasti. Tilassa voi olla pitkiä aikoja: siellä voi kulkea ja vaihtaa paikkaa, ja samalla tutkia mitä museon erityislaatuinen akustiikka tekee soivalle äänelle. Itse äänet ovat niin akustisia kuin sähköisiä, sekä ”musiikillisia” että ”konkreettisia”. Hyvin hiljaisetkin äänet pääsevät museossa oikeuksiinsa.

Sävellystä voi lähestyä minimaalisuuden näkökulmasta, siinä on sekä kokeellisen sävellyksen että improvisaation piirteitä. Mukana on niin pitkiä, väreilevän dronemaisia sointeja, hitaasti vaihtuvia harmonioita, kuin yksittäisiä, akustisia ääniä. Teos korostaa kokemuksellisuutta, tilallisuutta, hetkellisyyttä. Kuulija voi kaikessa rauhassa tutkailla äänen fysikaalista ja tilallista olemusta – myös sen kehollisia ja emotionaalisia ulottuvuuksia.

Tiheäsalon sävellyksen esittävät Himera-työryhmän jäsenet Marja Ahti (perkussiot ja                             sähköiset soittimet) Niko-Matti Ahti (äänitykset, esineet), Topias Tiheäsalo (sähkökitara, barokkiluuttu) sekä Rasmus Östling (äänitykset, esineet, trumpetti). Heidän lisäkseen mukana ovat Laura Naukkarinen (flyygeli ja modulaarisyntetisaattori) ja Hermanni Yli-Tepsa (kontrabasso).

Himera on turkulaisten musiikintekijöiden työryhmä, jonka toiminnan ytimessä on festivaalin ja konserttien järjestäminen. Himera tuo kuuluville musiikkia marginaaleista: kokeellista ja kokeilevaa musiikkia, vapaata improvisaatiota, noisea, free-jazzia, omaehtoista pop-ja folkmusiikkia. Himeran konserteissa esiintyvät yhtä lailla muualta tulevat kuin paikallisetkin soittajat. Tapahtumissa soi aina lystikäs melu, jonka mukana kantautuu ylitsepääsemätön kiinnostus musiikkiin, ympäri vuoden jakautuva työ, monialaisuus ja poliittisuus.

Himera järjestää festivaalia ja konsertteja mm. Nykytaidetila Kutomossa, Titanik-galleriassa, B-galleriassa, Turun Kirjakahvilassa ja Sibelius-museossa. Kokeellisen musiikin työpajoja ja erilaisia kuuntelupiirejä he ovat pitäneet mm. Turun kaupunginkirjastossa, Turun yliopiston Musiikkitieteessä ja Turun kaupungin nuorisotoimen parissa. Himeran pyrkimyksenä on toiminta joka luo yhä uusia yhteyksiä ja merkityksiä näiden tilojen ja toimijoiden sekä niissä kävijöiden välille.

Ovet 15.30.