Himera presenterar: Topias Tiheäsalo - Tasayö   – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Himera presenterar: Topias Tiheäsalo – Tasayö

Himera-arbetsgruppen presenterar lördagen 19.3 en konsert där man framför Topias Tiheäsalos spatiala komposition Tasayö i samarbete med Sibeliusmusem. Kompositionen är sex timmar lång och är specifikt planerad för museets utrymme och akustik. Den är också bunden till tid och dagsljus: Verket inleds i dagsljus och avslutas i skymningen.

Under samma veckoslut infaller också vårdagjämningen: ordet equinox som betyder både höst- och vårdagjämning kommer från latinets aequus (jämlikhet, något som delas jämnt) och nox (natt). I denna kosmiska skärningspunkt är dag och natt lika långa. Dessutom har tidpunkten en mer direkt koppling till det sociala begreppet jämlikhet: den 19 mars firas Minna Canth-dagen, jämlikhetens dag.

Kompositionen kan ses som en “auditiv installation”: man kan fritt komma och gå medan verket pågår. Man kan också spendera längre tider och röra sig fritt i utrymmet medan verket uppförs för att utforska hur museets unika akustik påverkar ljudet. Själva ljuden är både akustiska och elektroniska,  både “musikaliska” och “konkreta”. Även mycket låga ljud kommer till sin rätt i museet.

Man kan närma sig kompositionen från en minimalistisk synvinkel, den har drag av experimentell komposition och improvisation. Den utgörs av långa resonanta toner, långsamma harmonier och enskilda akustiska ljud. Verket betonar musik som upplevelse, spatialitet och temporalitet. Lyssnaren kan i egen takt utforska ljudets fysiska och rumsliga väsen samt dess kroppsliga och emotionella dimensioner.

Tiheäsalos komposition framförs av Himera-arbetsgruppens medlemmar Marja Ahti (slagverk och elektroniska instrument) Niko-Matti Ahti (inspelningar, objekt), Topias Tiheäsalo (elgitarr, barockluta) samt Rasmus Östling (inspelningar, objekt, trumpet). Laura Naukkarinen (flygel och modulär syntetisator) och Hermanni Yli-Tepsa (kontrabas) deltar också i verket.

Himera är en konstnärsdriven arbetsgrupp som organiserar konserter och en årlig experimentell musikfestival i Åbo. Himera har också medverkat i arrangerandet av lyssningsgrupper, workshops, föreläsningar och interaktivt konstnärligt arbete. Essensen i Himeras aktiviteter är glädje, arbete, politik och kärleken till ljudet. Himera samarbetar med lokala aktörer och organisatörer, så som Ehkä-tuotanto/Kutomo, Titanik Gallery, Sibeliusmuseum, B-galleria, Åbo stadsbibliotek och Kirjakahvila. Dom arbetar aktivt för att skapa en välkomnande och kommunal anda på den lokala konstnärsscenen.

Dörrar 15.30.