Sibbe Live!: Common Ground – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Nico Muhly (s. 1981)
Common Ground (2008)

Sergei Rahmaninov (18731943)

Trio élégiaque, op. 9 (1893)

I Moderato

II Quasi variazione

III Allegro risoluto

Helander tutustui Heikkilään vuonna 2014, kun tämä pyysi sellistiä konserttisarjaan. Muusikot ystävystyivät ja perustivat kamarimusiikkifestivaalin Helsinki Chamber Music Festival, joka tänä vuonna järjestetään kuudetta kertaa. Kapellimestariksi Sibelius-Akatemiassa opiskelleen Jaan Otsin tavattuaan muusikoille syntyi idea pianotriosta keväällä 2016. Virallinen ensiesiintyminen oli seuraavana kesänä, jonka jälkeen triolla on ollut reilut kymmenkunta esiintymistä ympäri maata. Keskiviikon konsertti on Trio Teokselle ensimmäinen esiintyminen Sibelius-museossa.

Konsertti avataan yhdysvaltalaisen Nico Muhlyn (s. 1981) teoksella Common Ground vuodelta 2008.

Common Ground on hauska kappale, jonka olemme esittäneet aiemmin Porvoon Taidetehtaalla. Nyt tuli hyvä tilaisuus soittaa se uudelleen ja se antoi konsertillekin nimen. Kappaleessa on minimalistista vibaa, paikoitellen konemusiikkimaisuuttakin. Energinen, rytmikäs kappale jakaantuu kolmeen osaan. Keskiosassa sello soittaa laulavaa melodiaa ja piano ja viulu kommentoivat efektinomaisesti, Helander kertoo.

Trion jäsenten keskeinen ystävyys on luonut vahvan yhteishengen:

– Meillä on samanlainen huumori, mikä on melkein tärkeintä tällaisessa. Yhteinen huumori vaikuttaa dynamiikkaan ja se kuuluu soittamisessa. Itse asiassa ei ole kovin helppoa löytää näin hyvää soittoporukkaa! Soittotapamme käyvät hyvin yhteen. Harjoitellessa oppii reagoimaan toisiinsa ja yhteissointi kehittyy omanlaisekseen, Helander kuvailee.

Common Ground -teoksesta tehdään aikaloikka vuoteen 1893 ja Sergei Rahmaninovin (1873–1943) teokseen Trio élégiaque, op. 9. Teos on kirjoitettu kunnianosoituksena Pjotr Tšaikovskin(1840–1893) muistolle. Teoksessa Rahmaninov on käyttänyt Tšaikovskin trion rakennetta esikuvana ja myös teema on siitä osittain johdettu.

Helander kuvailee Rahmaninovin trioa suureksi ja koskettavaksi teokseksi:

Trio élégiaque on erittäin dramaattinen ja kaunis, surumielinenkin. Teos on 50 minuuttia pitkä ja koostuu kolmesta osasta. Tämä on yksi lempitrioistani – sitä on aivan mahtava soittaa! Voisin soittaa sen koska tahansa, missä tahansa. Viulu ja sello oikein hehkuvat ja pianolla on virtuoosisia kadensseja. Lopussa sello hiipuu äärettömään. Tämä musiikki on niin vahvaa, että se varmasti tuntuu jokaisen kuulijan sydämessä.