Sibbe Live!: Patrik Kleemola & Key Ensemble – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Sibbe Live!: Patrik Kleemola & Key Ensemble

09.10.2024 19:00 – 20:00

Perushinta 15€ (+palvelumaksu)

Opiskelijat/ eläkeläiset/ lapset 12€ (+palvelumaksu)

← Kaikki tapahtumat

Patrik Kleemola, kitara
Key Ensembleä johtaa Jutta Seppinen

Ohjelmassa:
Mikko Heiniö, Eero Hämeenniemi, Heitor Villa-Lobos

Patrik Kleemola (s. 1981) kuuluu maamme klassisen kitaran eturiviin esiintyen aktiivisesti soolokonsertein, kamarimuusikkona ja sinfoniaorkesterin solistina. Voitettuaan Toru Takemitsulle omistetun kansainvälisen II Guitaristival -kitarakilpailun Turussa ja saavutettuaan palkintosijoja mm. Gargnanon kansainvälisessä kitarakilpailussa Italiassa hän on esiintynyt solistina useilla merkittävillä musiikkifestivaaleilla paitsi kotimaassa myös mm. Lontoossa, Roomassa, Buenos Airesissa, Ateenassa, Dublinissa, Tallinnassa, Milanossa, Firenzessä ja Oberstdorfissa.

Kleemolan ohjelmistoon kuuluu Rodrigon, Castelnuovo-Tedescon, Takemitsun, Poncen, Giulianin, Vivaldin, Heiniön, Gerungin ja Maggion konserttoja, joita hän on esittänyt mm. Orquesta Sinfonica de la Juventud Venezuelana El Sisteman, Orchestra I Pomeriggi Musicalin, San Remon sinfoniaorkesterin, Leccen sinfoniaorkesterin, Turun filharmonisen orkesterin, Uusinta Ensemblen ja Tampere Cappella solistina.

Kleemola tunnetaan intensiivisestä yhteistyöstä lukuisten säveltäjien kanssa ja hänen sävellystilauksensa ovat laajentaneet kitaraohjelmistoa jo yli kuudellakymmenellä teoksella soolokappaleista kamarimusiikkiin ja kitarakonserttoihin. Kleemolan useat levytykset ovat saaneet kansainvälisesti innostuneen vastaanoton.

Kleemola toimii kitaransoiton lehtorina Turun Konservatoriossa ja pitää usein myös mestarikursseja kiertueiden yhteydessä ja viime vuosina kotimaan lisäksi mm. Buenos Airesissa (IUNA – Institute Universitario Nacional del Arte at Buenos Aires), Lontoossa (Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance) sekä useissa Italian konservatorioissa sekä musiikkiakatemioissa. Vuodesta 2014 lähtien Kleemola on toiminut perustamansa Turku Guitar Festivalin taiteellisena johtajana.

Turkulainen kamarikuoro Key Ensemble lukeutuu harvoihin suomalaisiin ammattikuoroihin. Vuonna 2005 perustettu kuoro on tänä päivänä keskeinen vokaalimusiikin toimija Turun alueella ja laajemminkin Suomessa. Täyteläisestä ja vakuuttavasta soinnistaan kiitetty Key Ensemble yhdistää ohjelmistoa monipuolisesti ja luovasti renessanssista nykymusiikkiin. Kuoron kokoonpano vaihtelee tarpeesta ja tilanteesta riippuen pienyhtyeistä täysikokoiseen kamarikuoroon.

Key Ensemblen seitsemästä levystä useampi on voittanut palkintoja ja ansainnut myös kansainvälistä huomiota (mm. Contemporary A Cappella Recording Award (CARA) sekä Vuoden kuorolevy). Viime vuosina kuoro on myös julkaissut monipuolisesti erilaisia audiovisuaalisia sisältöjä omalla YouTube-kanavallaan.

Vuoden 2022 elokuusta lähtien kuoron taiteellisena johtajana on toiminut Jutta Seppinen. Key Ensemble on tehnyt yhteistyötä myös muun muassa seuraavien johtajien kanssa: Saara Aittakumpu, Atso Almila, Justin Doyle, Heinz Holliger, Elisa Huovinen, Matti Hyökki, Pasi Hyökki, Ruut Kiiski, Hannu Lintu, Eleriin Müüripeal, George Parris, Krzysztof Penderecki, Leif Segerstam, Jan Söderblom, Kari Turunen sekä Visa Yrjölä.

Key Ensemble

Palvelumaksu koskee Lippupisteestä ostettuja lippuja.