Sibbe Live!: Wien – sodat – Varsova

01.10.2025 19:00 – 20:00
Peruslippu 15€ + tilausmaksu (alk. 1,50 € + 0,65 % tilauksesta)
Opiskelijat/eläkeläiset/lapset 12€ + tilausmaksu (alk. 1,50 € + 0,65 % tilauksesta)
Tiina Karakorpi, piano
Terhi Paldanius, viulu
Ohjelma:
Johannes Brahms: Sonaatti viululle ja pianolle A-duuri op. 100 (1886)
Grazyna Bacewizc: Partita viululle ja pianolle (1955)
Erich Korngold: Sonaatti viululle ja pianolle op. 6 (1913)
Grazyna Bacewicz (1909–1969) sai isältään pianon- ja viulunsoitonopetusta ennen kuin siirtyi opiskelemaan Varsovan konservatorioon. Valmistuttuaan sieltä 22-vuotiaana hän jatkoi opintojaan Pariisissa, jossa hänen sävellyksenopettajansa oli Nadia Boulanger ja viulunsoitonopettajansa Carl Flesch. Opintojen jälkeen Bacewicz konsertoi aktiivisesti viulistina pianistiveljensä kanssa ympäri Itä-Eurooppaa. Bacewizc toimi Varsovan radion orkesterin konserttimestarina ja oppi samalla orkestraatiota. Toisen maailmansodan natsimiehityksen aikana Bacewicz järjesti salaisia konsertteja ja toimi vastarintaliikkeessä. Bacewiczin musiikissa kuluu yhteiskunnan ja ympäröivän maailman väkivaltaisuus ja yksilön hätä sortokoneiston alistuksessa.
Viulisti Carl Flesch ja pianisti Artur Schnabel kantaesittivät Erich Wolfgang Korngoldin Sonaatin viululle ja pianolle G-duuri op. 6 Berliinissä lokakuussa 1913. Flesch-Schnabel-duo esittivät sonaattia paljon kiertueillaan, mutta Korngoldin väririkas ja järkälemäinen teos on jäänyt sittemmin konserttien perusohjelmistosta pois. Tutkija Jennifer Martyn pohtii lopputyössään (2016) syitä siihen, miksi tätä ihmelapsen 15-vuotiaana kirjoittamaa upeaa musiikkia ei olla paljonkaan soitettu 1920-luvun jälkeen: juutalaisena Korngold pakeni Yhdysvaltoihin ja alkoi säveltää Hollywood-elokuviin musiikkia, hänen Euroopassa säveltämänsä musiikki kärsi tästä uramuutoksesta. Korngoldin tonaalisuuteen pohjautuva harmoniakieli alkoi vaikuttaa vanhanaikaiselta hyvin pian esimerkiksi maanmiehensä Arnold Schönbergin sävellysten rinnalla. Korngoldin viulusonaatti on sykähdyttävän kaunista ja runsasta musiikkia.
Yhteistyössä Suomen solistiyhdistyksen kanssa.
Pianisti Tiina Karakorpi esiintyy säännöllisesti solistina ja kamarimuusikkona. Hän valmistui Sibelius-Akatemiasta musiikin tohtoriksi 2016. Opintojaan hän on täydentänyt mm. Tukholman Kuninkaallisessa Musiikkikorkeakoulussa ja ECMA:ssa (European Chamber Music Academy). Kilpailumenestystä hän on saavuttanut Maj Lind –kilpailussa (1997) ja Italiassa Vanna Spadafora –kilpailussa (2006). Karakorpi soittaa eri kamarimusiikkikokoonpanoissa kuten KAAÅS-triossa (Annemarie Åström, viulu ja Ulla Lampela, sello). KAAÅS on nauhoittanut Helvi Leiviskän Pianotriosta maailman ensilevytyksen Alba Recordsille. Karakorpi on kiinnostunut taidemusiikin marginaaleista, ja hän on erityisesti etsinyt naisten säveltämää musiikkia viime vuosisadoilta. Taiteellisessa tohtorintutkinnossaan Karakorpi syventyi pohtimaan äitiyden kehollisuuden ja taiteilijuuden yhdistämistä. Karakorpi toimii Gallen-Kallelan Museon Maryn sormenjäljillä-konserttisarjan taiteellisena suunnittelijana.
Terhi Paldanius aloitti viuluopintonsa Lapinlahden musiikkileirillä ollessaan kuusivuotias. Opinnot jatkuivat Ylä-Savon musiikkiopiston ja Kuopion konservatorion kautta Sibelius-Akatemiaan, jossa hän on opiskellut Päivyt Mellerin ja Tero Latvalan johdolla. Paldanius on Kamus-kvartetin perustajajäsen ja on opiskellut kvartetin kanssa mm. Euroopan kamarimusiikkiakatemiassa (ECMA) ja Britten-Pears-ohjelmassa Englannissa. Paldanius on ollut tilaamassa ja kantaesittämässä useiden suomalaisten säveltäjien teoksia, mm. Sebastian Fagerlund, Outi Tarkiainen, Jouni Kaipainen, Riikka Talvitie, Tytti Arola, Adam Vilagi, Iikka Kotaja, Perttu Haapanen, Minna Leinonen, Veli-Matti Puumala, Lotta Wennäkoski, Sebastian Hilli, Aki Yli-Salomäki ja Seppo Pohjola. Paldaniuksen levytysura käsittää useita palkittuja albumeita, viimeisin Kamuksen Itämerelle. Tällä hetkellä Kamus levyttää kaikkia Ludvig van Beethovenin jousikvartettoja. Paldanius toimii Meidän Festivaalin taiteellisena johtajana Kamuksen kanssa. Vuosina 2020–2021 toteutunut suuri projekti oli kaikkien eli Beethoven Effect-projekti, jossa kaikki Beethovenin 17 kvartettoa esitettiin kuudessa konsertissa neljän päivän aikana. Uusi aluevaltaus Paldaniuksella on genrerajoja ylittävä Battleshow, jossa hän esiintyy yhdessä b-boy Jimi Kettusen, balettitanssija Auri Aholan, räppääjä Ailu Vallen sekä beatboxaaja Kevin Francettin kanssa. Paldanius on tehnyt yhteistyötä myös tanssija-koreografi Elina Pirisen kanssa, hänellä on uusi projekti tulossa kansanlaulaja Amanda Kauranteen kanssa ja hän on mukana viulisti-ohjaaja Siljamari Heikinheimon ”Ruuhkavuosien kulttuurikeidas”-konseptissa.