Himera esittää: Bryan Eubanks & Xavier Lopez ja Shuoxin Tan – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Himera esittää: Bryan Eubanks & Xavier Lopez ja Shuoxin Tan

02.11.2024 13:30 – 16:00

Liput 5/10€

← Kaikki tapahtumat

Vuosittainen Himera-festivaali on tänä vuonna minifestivaali. Ohjelmassa on yhteensä kolme konserttia, jotka on jaettu kahteen iltapäivään. Esitykset tutkivat ensisijaisesti tilaa ja muotoa digitaalisen ja analogisen synteesin myötä. Lauantaina Sibelius-museossa Bryan Eubanks ja Xavier Lopez esittävät Catherine Lambin Wave/Forming (Astrum) -teoksen kahdelle arpeggioivalle syntetisaattorille. Sen jälkeen museon valtaa Shuoxin Tanin esitys. Molemmat konsertit ovat nelikanavaisia. Sunnuntaina Tehdas Teatterin lämpiössä järjestettävä matinea päättää festivaalin Eubanksin ja Lopezin omalla Natural Realms -teoksella syntetisaattorille, kiertoäänille, perkussioille ja saksofonille.

Catherine Lamb: Wave/Forming (Astrum)

Bryan Eubanks ja Xavier Lopez: arpeggio-syntetisaattorit

Wave/Forming (Astrum) on vuonna 2018 tehty elektroninen teos, joka on ainutlaatuinen Catherine Lambin työssä. Tilausteos syntyi vastauksena hänen kiinnostukseensa Eubanksin ja Lopezin Natural Realms -teosta kohtaan, jossa peräkkäiset, yksinkertaisissa suhteissa toisiinsa olevat harmoniset kuviot muodostavat perustan improvisaatiolle. Wave/Forming (Astrum) jatkaa Lambin kokeiluja pointillismin kanssa, jossa lyhyet artikulaatiot – pisteet – ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja rakentuvat pidemmiksi kaariksi, Lambin sanoin ”kokonaisvaltaisemman muodon” suuntaan.

Laura Tunbridge kirjoittaa teoksesta: ”Pintakuviot haihtuvat pois ja kaaret syntyvät pitkien harmonisten muutosten kautta ajassa, sekä tilassa, kun äänet liikkuvat stereokenttien etualan ja taustan välillä. Säveltäjä ja esittäjät kehittivät todellisen yhteistyön hengessä ainutlaatuisia välineitä ja menetelmiä soittaakseen tätä musiikkia, joka ei voi koskaan olla samanlaista mutta ei myöskään koskaan poiketa liian kauas määritellystä viitekehyksestä”. Lontoossa toimiva All That Dust -levymerkki julkaisi teoksesta äänitteen vuonna 2020. (https://allthatdust.com/releases/wave-forming-astrum/).

Shuoxin Tan. Kuva: Voidance

Shuoxin Tan
Numbers and Events | Nelikanavainen tietokonemusiikkiesitys

Shuoxin Tan on syntynyt Pekingissä. Vuodesta 2020 alkaen hän on asunut Kölnissä ja työskennellyt säveltäjänä ja äänitaiteilijana. Tällä hetkellä hän on erityisen kiinnnostunut lacanilaisesta topologiasta, algoritmisesta akustiikasta ja matemaattisesta formalisoinnista, esitettävään muotoon saamisesta.

Tania kiinnostaa, miten voi soveltaa ”sivistynyttä” teoreettista tietoa taiteelliseen käyttöön. Hän askaroi sävellyksen ja improvisaation välimaastossa, usein tilasidonnaisesti. Tilan kokemus kietoutuu fyysiseen liikkeeseen ja auditiivisen havaitsemisen tutkimiseen.

Lauantai 2.11.2024
Sibelius-museo