Himera presenterar: Bryan Eubanks & Xavier Lopez och Shuoxin Tan
Den årliga Himera-festivalen är i år en minifestival och presenterar två eftermiddagar med tre konserter som alla utforskar rum och form med digital och analog syntes som huvudverktyg. På lördagseftermiddagen på Sibeliusmuseum framför Bryan Eubanks och Xavier Lopez Catherine Lambs Wave/Forming (Astrum) för två arpeggio-syntar, följt av Shuoxin Tans kvadrofoniska live-set. Söndagsmatinén på Tehdas Teatteri avslutar festivalen med Eubanks och Lopez eget kompostition Natural Realms för synt, feedback, slagverk och saxofon.
Catherine Lamb, 2018
Wave/Forming (Astrum), 2018
Xavier Lopez & Bryan Eubanks: 2 arpeggio-syntar
Ett elektroniskt stycke från 2018, unikt i Catherine Lambs ouvre, som skapades som ett beställningsverk som svar på hennes intresse för duons stycke Natural Realms – där sekvenserade harmoniska mönster i enkla relationer utgör grunden för improvisation. Wave/Forming (Astrum) utgör en fortsättning på Lambs experiment med pointillism, där korta artikulationer – punkter – samverkar och byggs upp till linjer som förlängs till vad Lamb kallar en ”mer total form”. Laura Tunbridge skriver: ”Ytliga figurer försvinner, men mönster framträder i tiden, genom långa bågar av harmonisk omvandling, och i rummet, när ljuden skiftar mellan förgrund och bakgrund i stereofältet. I en anda av genuint samarbete utvecklade tonsättaren och artisterna unika verktyg och metoder för att spela denna musik som aldrig kan bli densamma men aldrig heller avvika alltför långt från en definierande referenspunkt”. En inspelning av stycket gavs ut av London-bolaget All That Dust 2020. (https://allthatdust.com/releases/wave-forming-astrum/).
https://www.sacredrealism.org/artists/catherine-lamb
https://www.sacredrealism.org/artists/bryan-eubanks
https://www.sacredrealism.org/artists/xavier-lopez
Shuoxin Tan
Numbers and Events | kvadrofoniskt framträdandet av datormusik
Shuoxin Tan är född i Peking. Hon är sedan 2020 bosatt och verksam som kompositör och ljudkonstnär i Köln. Hennes forskning fokuserar för närvarande på lacaniansk topologi, algoritmisk akustik och matematisk formalisering.
Tan är nyfiken på hur man kan tillämpa ”stulen” teoretisk kunskap som konstnärlig praktik. Hon arbetar mellan komposition och improvisation, ofta platsspecifikt, där hon låter rumsupplevelsen flätas samman med utforskandet av fysisk rörelse och auditiv perception.
Hennes arbete har släppts på etiketter som SUPERPANG, Infant Tree och Zoomin’ Night, kompilationer på etiketter Sub Rosa och reiheM.
https://github.com/mewithoutnara/shuoxintan
Lördag 2.11.2024
Sibeliusmuseum
5/10€
Söndag 3.11.2024
Tehdasteatteri, foajén
5/10€