Sibbe Live: Klassinen keskiviikko – Sibelius-museo Siirry pääsisältöön

Sibbe Live: Klassinen keskiviikko

Aikuinen 15€

Eläkeläinen/opiskelija 12€

← Kaikki tapahtumat

Unohtuneita suomalaisia sävelmiä

Mirka Malmi, viulu, Tiina Karakorpi, piano, Susanna Välimäki, Nuppu Koivisto-Kaasik, juonto

Agnes Tschetschulin – Ida Moberg – Betsy Holmberg – Minna von Knorring – Fanny Mannsén – Laura Netzel – Ingeborg Bronsart von Schellendorf

Unohtuneita suomalaisia sävelmiä -konsertti esittelee suomalaissyntyisten 1800-luvulla eläneiden naissäveltäjien tuotantoa. Konsertissa kuullaan teosharvinaisuuksia, mm. turkulaisen Fanny Mannsénin hurmaava pianoteos Hyvästit: Muisto Turusta sekä viulisti-säveltäjä Agnes Tschetschulinin karakterikappaleita, joiden nuotit on saatu käyttöön Sibelius-museon arkistosta. Viulisti Mirka Malmi ja pianisti Tiina Karakorpi ovat juuri julkaisseet kyseistä ohjelmistoa sisältävät Toisia suomalaisia viulusävelmiä -levyn(Alba Records) sekä nuottijulkaisun (Fennica Gehrman). Konsertin juontavat tutkijat Susanna Välimäki ja Nuppu Koivisto-Kaasik.

Viulisti Mirka Malmi on syventynyt pohjoismaalaisten naissäveltäjien ohjelmistoon, jota hän soittaa vakituisesti pianisti Tiina Karakorven kanssa. Yhteistyön tuloksena on Helsingissä vuosina 2018- 2020 järjestetty, Malmin suunnittelema konserttisarja Nainen ja Viulu, jonka keskiössä oli varhaisempien pohjoismaisten naissäveltäjien viulu- ja kamarimusiikki. Konserttisarja Nainen ja Viulu huipentui marraskuussa 2020 Ida Mobergin unohdetun viulukonserton Tondikt kantaesitykseen. Malmi ja Karakorpi ovat myös taltioineet suomalaisten naissäveltäjien viulu-piano-ohjelmistoa Yleisradiolle. Tätä unohtunutta ohjelmistoa sisältävät Toisia suomalaisia viulusävelmiä -levy (Alba Records) ja -nuottijulkaisu (Fennica Gehrman) ilmestyvät marraskuussa 2021.

Mirka Malmi on Radion sinfoniaorkesterin viulisti ja aktiivinen kamarimuusikko. Hän soittaa useissa kokoonpanoissa mm. RSO:n kamarimusiikkiprojekteissa, ja hänen konserttejaan kuullaan säännöllisesti YLE Radio 1:llä. Mirka Malmi konsertoi eri musiikkifestivaaleilla, mm. Oulun Musiikkijuhlat, Kallion Nykymusiikkipäivät ja Kokonainen -festivaali, sekä kantaesittää uutta musiikkia mm. Uusinta-kamariyhtyeen riveissä. Vuonna 2019 Mirka Malmilta ilmestyi kaksi levytystä: 4 Strings 4 Seasons (Pilfink Records) Rapola-kvartetin kanssa sekä Dawn Breaks (Ravello Records), jossa on Maija Hynnisen säveltämä ….sicut aurora procedit sooloviululle ja live-elektroniikalle.

Mirka Malmia kiinnostaa esittäviä taiteita yhdistävät projektit. Vuonna 2015 Mirka Malmi työsti ilma-akrobaatti Ilona Jäntin ja säveltäjä Maija Hynnisen kanssa yhteisprojektin Pix Graeca, joka sai ensiesityksensä Helsingin Musiikkitalossa. Yhteistyö Ilona Jäntin kanssa jatkuu teoksessa Ysaÿe Project, jossa on mukana myös akrobaatti Natalie Reckert. Ysaÿe Projectin ensiesitys oli Young Dance Zug -festivaalilla Sveitsissä syyskuussa 2017. Syksyllä 2018 Mirka Malmi toteutti viulisti Elisa Rusi-Materon kanssa Tyler Futrellin performanssi-teoksen Pas de deux Pohjoismaisilla musiikkipäivillä.

Mirka Malmi oli 2007-2012 toimineen Aarre-kvartetin jäsen. Kesällä 2002 hän toimi Janakkalan Musiikkipäivien kesäkonserttien taiteellisena johtajana. Mirka Malmi on ollut perustamassa vuosina 2005-2015 järjestettyä poikkitaiteellista Veikkola Dada -festivaalia ja on vuodesta 2008 ollut Sääksmäki soi -festivaalin vakiotaiteilijoita.

Mirka Malmi opiskeli viulunsoittoa ja kamarimusiikkia Edsbergin Musiikki-instituutissa ja Sibelius-Akatemiassa. Hänen tärkeimpiä opettajiaan ovat olleet mm. Kaija Saarikettu, Ulf Wallin sekä Mats Zetterqvist.


Pianisti Tiina Karakorpi esiintyy säännöllisesti solistina ja kamarimuusikkona. Hän on soittanut muun muassa Tapiola Sinfoniettan ja Vatikaanin orkesterin solistina sekä esiintynyt useilla musiikkifestivaaleilla Suomessa ja ulkomailla.

Kesällä 2017 Tiina Karakorpi soitti oman konsertin Sibeliuksen kotitalossa Ainolassa Pekka Kuusiston johtamalla Meidän Festivaalilla. Yleisradio nauhoitti konsertin. Kesällä 2017 sai myös kantaesityksensä Cecilia Damströmin pianokvintetto ’’Minna’’ Kokonainen-festivaalilla Janakkalan kirkossa. Lokakuussa 2017 ilmestyi Alba Recordsilta levy, jossa KAAÅS-trio soittaa Helvi Leiviskän Pianotrion (1925) maailman ensilevytyksenä.

Tiina Karakorpi valmistui Sibelius-Akatemiasta musiikin tohtoriksi 2016. Opintojaan hän on täydentänyt Tukholmassa Edsbergin kamarimusiikkipainotteisessa koulussa, Roomassa (Accademia Internazionale Musicale di Roma) sekä ECMA:ssa (European Chamber Music Academy).

Kilpailusijoja hän on saavuttanut muun muassa vuoden 1997 Maj Lind –pianokilpailussa ja vuonna 2006 Italiassa järjestetyssä Vanna Spadafora –pianokilpailussa. Tiina Karakorpi soittaa säännöllisesti eri kamarimusiikkikokoonpanoissa kuten KAAÅS-triossa (Annemarie Åström, viulu ja Ulla Lampela, sello), viulisti Mirka Malmin kanssa viulu-pianoduona ja siskonsa Salla Karakorven kanssa pianoduossa Karaa korville!. Tiina Karakorpi on toiminut Nurmijärven Musiikkipäivien taiteellisena johtajana 2002-2012. Hän on Espoon Musiikkiopiston pianonsoiton lehtori.

Musiikintutkija Susanna Välimäki on taiteiden tutkimuksen apulaisprofessori Helsingin yliopistossa. Tällä hetkellä hän kirjoittaa yhdessä musiikinhistorioitsija Nuppu Koiviston kanssa tietokirjaa suomalaisista 1800-luvulla syntyneistä säveltäjänaisista. Akateemisen työn ohella Välimäki tekee muun muassa radio- ja televisio-ohjelmia Yleisradiolle (esim. Syötävät sävelet). Välimäki on yhteiskunnallista ja toiminnallista musiikintutkimusta harjoittavan Tutkimusyhdistys Suoni ry:n perustajajäsen.

FT Nuppu Koivisto-Kaasik väitteli syyskuussa 2019 Helsingin yliopiston Euroopan historian oppiaineesta otsikolla “Sähkövaloa, shampanjaa ja Wiener Damenkapelle: naisten salonkiorkesterit ja varieteealan transnationaaliset verkostot Suomessa 1877–1916”. Tällä hetkellä Koivisto työskentelee tutkijatohtorina Taideyliopiston Historiafoorumissa erikoisalanaan historialliset naismuusikot ja -säveltäjät. Hän työstää parhaillaan yhdessä Susanna Välimäen kanssa tietokirjaa suomalaisista säveltävistä naisista 1800-luvulla. Koiviston tutkimusintresseihin kuuluvat etenkin kulttuuri- ja sosiaalihistoria, Itä-Euroopan musiikkihistoria, feministinen musiikintutkimus sekä ylirajaisen kulttuurielämän historia.