Sibbe Live: Klassisk onsdag – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Pensionär/studerande 12€

← Alla evenemang

Bortglömda finska melodier

Mirka Malmi, violin, Tiina Karakorpi, piano, Susanna Välimäki, Nuppu Koivisto-Kaasik, programledare

Agnes Tschetschulin – Ida Moberg – Betsy Holmberg – Minna von Knorring – Fanny Mannsén – Laura Netzel – Ingeborg Bronsart von Schellendorf

Konserten Bortglömda finska melodier presenterar musikaliska verk av 1800-talets kvinnliga finska kompositörer. Under konserten får vi höra sällsyntheter som den åboländska Fanny Mannséns förtjusande pianoverk Hyvästit: Muisto Turusta, samt violinist-kompositören Agnes Tschetschulins karaktärsstycken, vars noter har erhållits från Sibeliusmuseums arkiv. Violinisten Mirka Malmi och pianisten Tiina Karakorpi har nyligen gett ut ifrågavarande verk i albumet Toisia suomalaisia viulusävelmiä (Alba records) samt en notpublikation (Fennica Gehrman). Susanna Välimäki och Nuppu Koivisto-Kaasik fungerar som konferencierer under konserten, som förverkligas i samarbete med Åbos Sibeliusmuseum.

Violinisten Mirka Malmi har fördjupat sig i de nordiska kvinnliga kompositörernas produktion, som hon regelbundet uppför tillsammans med pianisten Tiina Karakorpi. Hon är violinist i Radions symfoniorkester och en aktiv kammarmusiker som spelat i flera olika sammanhang, så som i RSO:s kammarmusikserie. Malmi intresserar sig för projekt som förenar scenkonst och musik. År 2015 uruppfördes samarbetsprojektet Pix Graeca i Helsingfors musikhus, där luftakrobaten Ilona Jänttis och kompositören Maija Hynninens förmågor förenades.

Pianisten Tiina Karakorpi uppträder regelbundet som solist och kammarmusiker. Hon har spelat bland annat i Esbo Stadsorkester och Vatikanens orkester som solist och uppträtt på många olika musikfestivaler både i Finland och utomlands. På sommaren 2017 uppträdde Karakorpi med en egen konsert i Sibelius hem Ainola, under Pekka Kuusistos ledning i samband med Vår Festival.

Musikforskaren Susanna Välimäki är biträdande professor i konstforskning vid Helsingfors Universitet. För tillfället skriver hon en fackbok om finska kvinnliga 1800-talskompositörer tillsammans med musikhistorikern Nuppu Koivisto. Vid sidan av det akademiska arbetet, gör Välimäki bl.a. radio- och TV-program till YLE (t.ex. Syötävät sävelet). Hon är en av initiativtagarna till forskningsföreningen Suoni rf, som bedriver samhälls- och praxisorienterad musikforskning samt lyfter fram musikforskning som en central plats för samhällsdiskussion.

I september 2019 doktorerade FD Nuppu Koivisto-Kaasik i europeisk historia med rubriken “Sähkövaloa, shampanjaa ja Wiener Damenkapelle: naisten salonkiorkesterit ja varieteealan transnationaaliset verkostot Suomessa 1877–1916” (Electric Lights, Champagne, and a Wiener Damenkapelle: Ladies’ Salon Orchestras and Transnational Variety Show Networks in Finland, 1877–1916). För tillfället arbetar Koivisto som forskardoktor vid Konstuniversitetets historieforum med specialinriktning på historiska kvinnliga musiker och kompositörer. Hon intresserar sig främst för kultur- och socialhistoria, Östeuropas musikhistoria, feministisk musikforskning samt det gränsöverskridande kulturlivets historia.