Sibelius-museon toukokuussa saa nauttia muun muassa maailmankaikkeusmusiikista ja Iiro Rantalan konsertista - Sibeliusmuseum Siirry pääsisältöön
← Takaisin

03.05.2024

Toukokuussa Sibelius-museossa musiikillisia elämyksiä tarjoilevat Sibbe Live! – sekä Fredagar på Sibbe -konserttisarjat. Illoissa nautitaan muun muassa Helvi Juvosen runoudesta kumpuavasta laulaja Mia Simanaisen konsertista sekä kansainvälisestikin tunnetun pianovirtuoosi Iiro Rantalan esityksestä.

Sibelius-museo täyttyy musiikista toukokuussa. Kuukauden käynnistävät Musiikkia museossa -konserttisarjan esitykset yhteistyössä Turun konservatorion kanssa. Konserttien aikana voit nauttia elävästä musiikista samalla tutustuen museon näyttelyihin tai istahtaa konserttisaliin kuuntelemaan nuoria lahjakkuuksia.

Sibbe Live! -sarjan konsertissa 8. toukokuuta kuullaan Mia Simanaisen kunnianosoitus runoilija Helvi Juvoselle (1919–1959). Simanaisen upea laulu ja moni-ilmeinen äänimaisema vievät kuulijan omalaatuiselle musiikilliselle aikamatkalle sanojen ytimestä iäisyyteen. Simanainen on jazzmuusikko, joka laulaa, improvisoi, sovittaa ja säveltää musiikkia pääasiassa omille yhtyeilleen.

Maamme todennäköisesti kansainvälisesti tunnetuin jazzmuusikko Iiro Rantala saapuu Sibelius-museoon perjantaina 10. toukokuuta. Rantalan musiikissa soivat rinta rinnan herkkyys ja romanttisuus, mutta myös vauhdikas viihdyttävyys, hersyvä huumori sekä huima tekninen virtuoottisuus. Ohjelmistossa kuullaan Rantalan omien kappaleiden lisäksi myös hieman Bachia, ripaus Mozartia ja ehkä hieman Sibeliustakin – ainakin jossain muodossa!

Museolla järjestetään 17. toukokuuta ilmainen Avant Aboagora -ennakkotapahtuma, jossa tutustutaan avaruudelliseen musiikkikulttuuriin dosentti Kimi Kärjen johdolla. Ilta huipentuu maailmankaikkeusmusiikkiyhtye Astro Can Caravanin konserttiin. Konserttiin myydään liput erikseen.

Torstaina 18. toukokuuta Sibelius-museo on auki normaalisti kello 11–16 ja avautuu uudelleen kello 18 Museoiden yön ohjelman parissa. Ohjelmassa on opastuksia suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi näyttelyyn Muutakin kuin ukkoja, joka esittelee Åbo Akademin säätiölle lahjoitettua taidetta ja lahjoittajia niiden takana. Lisäksi Sibelius-museossa järjestetään yöllinen konsertti kello 23. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Perjantaina 29. toukokuuta Sibelius-museossa kuullaan I fortunati -yhtyettä. Tämä vanhan musiikin yhtye tarjoaa elämyksen varhaisen barokinajan näppäilysoitinmusiikista ja improvisaatioista. Katriina Rainio, barokkiviulu, Tuomas Kourula, teorbi ja arkkiluuttu, Topias Tiheäsalo, barokkikitara, Jouni Pusa, lyömäsoittimet.

Åbo Akademin säätiön lahjoitustaidekokoelmaa esittelevä Muutakin kuin ukkoja -näyttely jatkuu koko toukokuun.

Tervetuloa nauttimaan Sibelius-museon toukokuusta, joka on täynnä musiikkia ja taidetta!

Lisätietoja ja lipunmyynti täällä.

Musiikkia museossa klo 15.00–15.40
Kevään päivämäärät: