I maj bjuder Sibeliusmuseum på bland annat kosmisk musik och konsert av Iiro Rantala – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

03.05.2024

I maj bjuder Sibeliusmuseum på musikupplevelser i form av bland annat konsertserierna Sibbe Live!- och Fredagar på Sibbe. Publiken får njuta av sångerskan Mia Simanainens konsert, som är inspirerad av Helvi Juvonens poesi, och av den internationellt erkända pianovirtuosen Iiro Rantalas konsert.

Sibeliusmuseum fylls av musik i maj. Månaden inleds med Musik i museet-konsertserien i samarbete med Åbo konservatorium.  Museibesökarna får njuta av levande musik samtidigt som de bekantar sig med museets utställningar eller så kan de bänka sig i konsertsalen för att lyssna på de unga talangerna.

På Sibbe Live!-seriens konsert den 8 maj ljuder Mia Simanainens hyllning till poeten Helvi Juvonen (1919–1959). Simanainens underbara sång och multiexpressiva ljudbild tar lyssnaren med på en unik resa genom tiden, från ordens kärna till evinnerligheten. Simanainen är en jazzmusiker som sjunger, improviserar, arrangerar och komponerar musik främst åt sina egna band.

Iiro Rantala, vårt lands internationellt mest erkända jazzmusiker, anländer till Sibeliusmuseum fredagen den 10 maj. Rantalas musik är samtidigt både skör och romantisk, men också fartfyllt underhållande, energiskt humoristisk med fantastisk teknisk virtuositet. Förutom Rantalas egna stycken innehåller repertoaren även lite Bach, en aning Mozart och kanske lite Sibelius – åtminstone i någon form!

Den 17 maj ordnar museet ett gratis förhandsevenemang Avant Aboagora, där besökaren får bekanta sig med kosmisk musikkultur under ledning av docent Kimi Kärki. Kvällen kulminerar i en konsert av världsmusikbandet Astro Can Caravan. Biljetter till konserten säljs separat.

På torsdagen den 18 maj är Sibeliusmuseum öppet normalt klockan 11.00 till 16.00 och öppnar igen klockan 18.00 för Museernas natt. På programmet finns guidade rundturer på finska, svenska och engelska till utställningen Mer än bara gubbar som presenterar konsten som donerats till Stiftelsen Åbo Akademi och personerna som donerat konsten. Dessutom ordnas en nattkonsert på Sibeliusmuseum kl. 23. Evenemanget har gratis inträde.

Fredagen den 29 maj uppträder bandet I fortunati på Sibeliusmuseum. Ensemblen bjuder på knäppmusik och improvisationer från den tidiga barocken. Katriina Rainio, barockfiol, Tuomas Kourala, teorb och ärkeluta, Topias Tiheäsalo, barockgitarr och Jouni Pusa, slagverk.

Utställningen Mer än bara gubbar, som pågår under hela maj, presenterar konst som donerats till Stiftelsen för Åbo Akademi.

Välkommen att njuta av Sibeliusmuseums majmånad som är fylld av musik och konst!

Här finns tillgång till mer information om evenemangen och biljettförsäljning.

Musik i museet klockan 15:00–15:40
Vårens datum: