Sibbe Live!: Legenden – Juhani Pohjanmies & piano – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Sibbe Live!: Legenden – Juhani Pohjanmies & piano

20.11.2024 19:00 – 20:00

Ordinariepris 15€ (från 1,50 € + 0,65 % av beställningen)

Studerande/ pensionär/ barn 12€ (från 1,50 € + 0,65 % av beställningen)

Risto-Matti Marin, piano

Program:

Pohjanmies, Melartin, Merikanto, Krohn

Risto-Matti Marin (f. 1976) är en finsk pianist, som ”snabbt och utan att göra något större väsen av sig tagit sig upp till toppen av våra pianister” (Risto Nordell / Suomen Kuvalehti 11.10.2019). Marin har gett ut flera internationellt uppmärksammade album med solopiano och kammarmusik, samt gjort flera inspelningar för YLE. Marins repertoar sträcker sig från barockens och den klassiska romantikens grundläggande verk till nutida musik och innehåller många rariteter, bl.a. inom transkriberingsgenren.

Marin blev doktor i musik vid Sibelius-Akademin med hedersomnämnande år 2010. Förutom att uppträda föreläser Marin, håller mästarkurser och arbetar som lärare vid Sibeliusakademin och Drumsö musikinstitut (Lauttasaaren Musiikkiopisto). Marins lärare vid Kuopio konservatorium var Jouni Räty och Jaakko Untamala. Vid Sibeliusakademin var han elev till Erik T. Tawaststjerna och Teppo Koivisto. Som solopianist, solist och kammarmusiker (särskilt med saxofonisten Olli-Pekka Tuomisalo) har Marin uruppfört ett stort antal verk inom nutida musik, av tonsättare som inkluderar några av de främsta namnen inom finsk nutida musik, som Eero Hämeenniemi, Sebastian Fagerlund och Matthew Whittall. År 2017 tillägnade Whittall sin pianokonsert ”Nameless Seas” till Angela Hewitt och Risto-Matti Marin, och Marin uruppförde verket i Europa i november 2017 som solist med RSO under ledning av Olari Elts. I november 2019 uruppförde Marin Alexander Culpos verk ”Mundus Imaginalis” för piano och stråkorkester som solist med Kymi Sinfonietta under ledning av Elts.

Under de senaste åren har Marin gjort premiärinspelningar av finska pianoverk. Albumet ”Sixth Sense” med nutida musik gavs ut 2018 och ”Hidden Treasures”, som innehöll nyinspelningar av romantiska finska kompositioner, gavs ut hösten 2019. Båda albumen fick Emma-nomineringar i kategorin Bästa klassiska album och ”Hidden Treasures” valdes till ett av årets bästa album av både Helsingin Sanomat och Music Finland.

I februari 2021 gav Toccata Classics-märket ut den fjärde och sista CD:n i den kompletta utgåvan med transkriptioner för solopiano gjorda av Liszts elev August Stradal (1860-1930) av Liszts symfoniska dikter, alla verk som första inspelningar.

”Solace”, som gavs ut i början av 2024, är uppbyggt kring ett 40 minuter långt verk med samma namn av kompositören Matthew Whittall och innehåller även musik av Brahms och Sibelius.

Beställningsavgiften gäller biljetter köpta på Lippupiste.