Fredagar på Sibbe: Linda Fredriksson Juniper – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Fredagar på Sibbe: Linda Fredriksson Juniper

Vuxen 25€

Studerande/ pensionär 15€

← Alla evenemang

Saxofonisten Linda Fredriksson har under de senaste åren utvecklats till en av Finlands mest framstående saxofonister och jazzmusiker. Hen har blivit känd som en stark improvisatör och anpassningsbar musiker i flera banbrytande ensembler som Mopo, Ricky-Tick Big Band och Superposition. Hens rika och särpräglade sätt att se på musiken har också gjort hen till en internationellt erkänd ledare inom finländsk jazz.

Nu kommer Fredriksson fram som kompositör och kapellmästare i sitt soloprojekt Juniper, där hen lyfter fram den musik som hen har komponerat från sin ”tysta och blyga sida”: ärlig, privat och själfull singer-songwriter-musik som spelas av en jazzensemble.

Låtarna har mognat långsamt medan hon har sjungit och ackompanjerat sig med gitarr och piano. ”Det är mitt eget landskap och min plats för frid mitt i allt kaos. En bubbla som har varit bra att vara med i”, säger Fredriksson. Hen nämner artister som Sufjan Stevens, Alice Coltrane, Feist, Eric Dolphy, Neil Young, Iro Haarla och Billie Eilish som sina musikaliska influenser.

Linda Fredrikssons debutalbum Juniper släpptes i oktober 2021. Fredriksson är känd som en virtuos på alt- och barytonsaxofon, men hon spelar även basklarinett på albumet och står bakom fältinspelningar som den gamla radiatorn i hens studio och det knarrande trädet i den närliggande skogen. Två instrument som hen har haft med sig sedan barndomet spelar också en viktig roll på albumet: en akustisk gitarr som hen hade fått från nedre våningens Onni, och som hade blivit påkörd av en bil, och en Rhythmic 8-synthesizer från grannen Laura.

”Under hela arbetet med den här skivan har jag spelat på saxofonen för att betjäna stämningen i musiken och försökt göra val från musikens synpunkt. Många gånger har jag valt att spela väldigt lite, trots att någon bogeyman i mitt huvud har skrikit åt mig att spela snabbt och mycket. Alla improvisationer och solopartier har styrts av helheten och den specifika stämningen i varje låt”, säger Fredriksson.

Juniper har spelades in i två olika studior, tre hem, två stugor och fyra arbetsrum. Förutom studioutrustningen har delar av den också spelats in med en iPhone och med en laptops mikrofon. Skivan är därför ett anmärkningsvärt exempel på en kreativ musikers och kompositörs loggbok för det tidiga 2020-talet.

Det som gör konserten ännu mer speciell är att bandet kommer att spela halvakustiskt!

Sammansättning

Linda Fredriksson, saxofoner